Et af 'verdens bedste spil' genopstår efter mere end 20 år: 'De griber desperat i godteposen'

Spilfirmaet Blizzard har annonceret, at det 21 år gamle 'Diablo 2' udkommer i nye klæder i år.

'Diablo 2' udkommer i år i en helt ny version. Og i den forbindelse er spillet fra år 2000 gået fra at være 2D- til nu at være fuldkomment 3D-animeret. (Foto: © Grafik: Ellen Kirstine Jensen, Blizzard Entertainment)

De fleste ting, der var et hit i år 2000, er det ikke i dag.

Telefoner med knapper. Videoudlejningsbutikker. Lavtaljede jeans med kig til undertøjet.

Men der er stadig ting fra starten af årtusindet, der kan få nostalgiens søde kløe frem i os.

Det beviste spilfirmaet Blizzard i weekenden, da de løftede sløret for en genudgivelse af et af deres mest ikoniske spil: 'Diablo 2'.

Det originale spil blev en øjeblikkelig succes ved udgivelsen i 2000. Det var et såkaldt Action Role Playing Game, eller bare ARPG. Det var en kæmpe opgradering i forhold til sin forgænger 'Diablo' fra 1997, og det var fyldt med monstre, missioner og forskellige spilbare karakterer.

Med tiden har 'Diablo 2' også fået plads blandt de titler, der regnes for at være verdens bedste spil ifølge magasinet Time.

Genudgivelsen - med titlen 'Diablo 2: Resurrected' - får en stor grafisk overhaling i forhold til originalen og går fra at være 2D- til 3D-animeret, så man på ny kan gå på opdagelse i uendelige dungeons og blive terroriseret af alverdens ondskabsfulde monstre.

Spillet blev annonceret på Blizzards årlige konvent BlizzCon, der i år foregik digitalt og havde skiftet navn til BlizzConline. Og her lå det skaberne på sinde, at spillet ikke vil føles fremmed for dem, der spillede den originale udgave - men at det er tro mod det oprindelige spil.

- Det her er 'Diablo 2'. Det er lige under overfladen. Hele simulationen, spillets motor og spillets DNA er lige bagved. Så der er en knap, en legacy toggle, du kan trykke på og se ind i maskinrummet og spille 'Diablo 2' i 2D-udgaven. Præcis som du gjorde for tyve år siden, fortæller spillets executive producer Rod Fergusson til Polygon.

De fleste, der spillede 'Diablo 2' for tyve år siden kan huske, hvordan det føltes. Og det er også derfor, genudgivelser er blevet en rentabel forretning på nutidens spilmarked, mener Magnus Groth-Andersen, der er chefredaktør på GameReactor.dk. (© DR)

'Blizzard griber desperat i godteposen'

Fans af spillet ser også frem til atter at kunne svinge sværet og kaste besværgelser i det ondskabsfulde univers. På Twitter er tidligere spillere dog også nervøse forud for udgivelsen.

- Det var på tide! Håber bare ikke, de fucker det op.

- Samme historie, samme musik, og det ser heller ikke tegnefilmsagtigt ud. Jeg skal helt sikkert tilbage og hidkalde min skelethær. Intet spil føltes nogensinde lige som 'Diablo 2'.

- Lad os bare håbe, det bliver bedre end deres 'Warcraft 3'-genudgivelse.

Sådan lyder nogle af reaktionerne på annonceringen af spillet.

Spørger man chefredaktør på spilmediet GameReactor.dk Magnus Groth-Andersen, er han umiddelbart positivt stemt overfor genudgivelsen af 'Diablo 2'.

Han fortæller, at originalspillet udmærkede sig ved den stramme multiplayer-oplevelse, der var relativt nyt territorie for spillere i år 2000, hvor internettet ikke kunne trække de samme store mænger data, som det kræver, når vi i dag tænder for 'Fortnite' og mødes i millionvis online.

- Man havde sine venner med på færd, og man sad og havde en følelse af, at man bevægede sig ind i det absolut inderste af det ondeste. Det ramte en nerve, som gjorde, at spillet bare eksploderede, siger han.

Grafikken har fået en overhaling, og sådan her ser det ud, hvis du begiver dig ud i 'Diablo 2'-eventyret anno 2021. (© Blizzard Entertainment)

I følge Magnus Groth-Andersen skal man heller ikke underkende nostalgiens magt, når man snakker om de genudgivelser, der er blevet en større tendens på spilmarkedet i løbet af de senere år.

- Det kan tage os tilbage til en tid, hvor livet var noget andet og genskabe minderne om, hvordan det var. Det er en stærk salgsmekanisme, og derfor er branchen så vild med de her genudgivelser af gamle spil, siger han og fortsætter:

- Der er en iboende værdi i at tage noget, som folk kan lide, og præsentere det med fornyede udviklingskræfter. Genudgivelser er ikke definitivt ondskabsfulde greb efter vores pengepung, selvom det nogle gange kan virke sådan.

Annonceringen af 'Diablo 2: Resurrected' giver dog også Magnus Groth-Andersen det, han selv beskriver som "en mærkelig følelse i maven".

For på BlizzConline blev der i hans optik ikke præsenteret nok nyt, der kan vise, at spilstudiet Blizzard stadig er garant for gode spiloplevelser nu og i fremtiden.

- Det virker som om, de har svært ved at definere for sig selv, hvor de er på vej hen, og så griber de desperat ned i godteposen for at profilere sig på noget, de allerede har lavet.

- Det havde i min optik været passende at præsenteret en helt ny spilseire, så vi kan se, der er en vej frem for Blizzard. Deres sidste nye serie var Overwatch, der kom i 2016. Siden da har alt været udvidelsespakker eller relanceringer. Og det kommer i sidst ende til at virke lidt repetitivt.

'Diablo 2: Resurrected' udkommer på et endnu ukendt tidspunkt i 2021 på PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series og Nintendo Switch.