Man skal først tro på noget, når det kommer fra hestens egen mund.
Og det gør det nu.
Efter en masse rygter hen over sommeren har Rockstar Games nemlig annonceret, at de tre spil 'Grand Theft Auto III', 'Grand Theft Auto: Vice City' og 'Grand Theft Auto: San Andreas' udkommer samlet senere på året i en remastereret udgave. En kendsgerning, som er imødeset af mange af spilseriens fans, der har ventet i årevis på dén nyhed.
Den kommer til at hedde 'Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition', og ifølge Rockstar Games er der noget at se frem til med deres "nye" trilogi.
- De tre spil vil have grafiske og gameplaymæssige forbedringer, men vi vil gerne bibeholde det klassiske look og følelsen af, at man stadig sidder med originalerne. Vi glæder os til at dele mere information om de her banebrydende spiltitler i de kommende uger, skriver spilselskabet om deres ikoniske spil, som i folkemunde primært er kendt under betegnelsen 'GTA'.
Palle Havshøi-Jensen, der er PlayStation-ekspert og chefredaktør på PSLife.dk, forstår godt, hvorfor Rockstar Games nu puster liv i de gamle spil, som han selv havde fornøjelsen af at spille i 90'erne og 00'erne.
Han er dog bekymret over, om spilselskabet ligger nok kræfter i arbejdet med at genskabe spillene.
- Jeg har lidt ondt i maven over den nye udgivelse, for jeg frygter nok, at det blot er en måde for Rockstar Games at tjene lidt hurtige og nemme penge på. Jeg tvivler desværre på, at det kommer til at være spil på et 2021-niveau, siger han.
Den frække dreng i klassen
I 2021 findes der nærmest ikke en større udgivelse med respekt for sig selv, der ikke foregår i en stor åben verden, hvor man kan udforske lige præcis den del af spillets verden, som man har lyst til.
Men sådan var det ikke, før 'GTA 3' udkom i 2001.
Selvom der tidligere var set spil med åbne verdener, revolutionerede 'GTA 3' detaljegraden og gav spilleren en følelse af, at alt var muligt, forklarer Palle Havshøi-Jensen.
- Man kunne opføre sig som det største røvhul, hvis man ville det. Du kunne vitterligt slå en gammel dame i hovedet med et baseballbat eller køre direkte ind i en stor folkemængde, men spillet havde dog altid et glimt i øjet, selvom det både var kontroversielt og provokerende, siger han.
'GTA' var lavet til modent publikum modsat mange tidligere spiltitler og blev det med sin meget eksplicitte vold og de voksne temaer en kæmpe succes – og det samme gjorde sig gældende for alle de næste spil i serien.
Fælles for dem alle er den enorme frihed i gameplayet, og de fleste spillere har nok brugt tid på at stjæle biler, tæske bandemedlemmer, skyde på fredelige forbipasserende eller blive jaget af politiet.
Og det er sandsynligvis utænkeligt, at Rockstar Games kommer til at ændre på det lige foreløbig, siger Palle Havshøi-Jensen.
- Rockstar har altid været kendt for at være dem, der sagde: "Fuck it! Vi gør det." De er klassens frække dreng, og det er tit grove løjer, men jeg håber, at de fortsætter med deres kompromisløse stil, så både de nuværende og kommende spils dna ikke bliver udvandet, siger han.
'Slår folk ihjel med en dildo'
Også Miguel Sicart, der er lektor på IT-Universitet i København, mener, at de tre originale 'GTA'-spil har en helt særlig plads i gaminghistorien med deres fremragende verdenskonstruktioner og anderledes narrativer.
Derudover er han meget begejstret for humoren i spillene, som han betegner som "audiovisuel satire".
- 'GTA' er gennemsyret af en næsten teenage-ironisk-humor, som måske er blevet misforstået. For spillene gør jo først og fremmest grin med amerikansk kultur, siger han og uddyber:
- Så når man slår folk ihjel med en dildo, eller når der står "69" overalt i byerne, er det jo ment som en slags ironisk vittighed. Det er så bare ikke altid sådan, at det er blevet fortolket af omverdenen, siger Miguel Sicart.
'GTA'-spillene har altid været mindst lige så berygtede, som de har været populære, og i de fleste lande har der været et alderskrav på 18 år for at spille dem.
Enkelte lande som Malaysia, Sydkorea og Australien har i perioder gjort spillene helt ulovlige.
'Vi er ikke lige så tolerante, som da spillene udkom'
Miguel Sicart er spændt på at se, om de tre gamle spil stadig fungerer efter hensigten i dag, eller om spilverdenen, industrien og vores kultur er vokset fra den slags humor, der er så vigtig i 'GTA'-universet.
- Den unge og barnlige satire fungerer nok ikke, som den ellers gjorde i 90'erne og 00'erne, og som samfund er vi ikke lige så tolerante, som da spillene udkom. Vi har rykket os til at have et langt mere moderne forhold til computerspil, forklarer han.
Derfor er han heller ikke i tvivl om, at de tre remastererede 'GTA'-spil skal ses som historiske objekter, der først og fremmest kan fortælle os noget om fortiden.
- De bliver nok ikke et udtryk for, at det er sådan, vi gerne vil have, at spil skal være i dag, men de har uden tvivl været en både skæv og vigtig del af spilhistorien, siger han.
'Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition' udkommer i løbet af efteråret til alle platforme.