'Helt naturligt' eller 'woke'? Stort skydespil præsenterer omdiskuteret soldat

Udvalget af karakterer er endnu engang blevet større i 'Rainbow Six Siege'.

Anja "Osa" Jankovic er ny i 'Rainbow Six Siege'. Hendes særlige våben er et skudtæt skjold. (© Ubisoft)

Det er egentlig en detalje, som er ret nem at overse.

Medmindre man virkelig nærlæser beskrivelsen af den nyeste spilbare karakter, Anja "Osa" Jankovic, i det populære 'Rainbow Six Siege' fra Ubisoft, som har over 70 millioner brugere.

I beskrivelsen af Osa står der, at soldaten tidligere har følt sig isoleret i sin studentertid i Kroatien på grund af sin til tider uortodokse fremgangsmåde og andres holdning til hendes "overgang".

Den formulering fik med det samme flere spillere og medier til at spekulere over, hvad den ’overgang’ mon betød, og det har Ubisoft, der står bag spillet, nu fortalt i et skriftligt svar til netmediet GameSpot.

Her forklarer de nemlig, at Osa er den første transkønnede soldat i 'Rainbow Six Siege' af de 61 karakterer, man kan spille.

- Beslutningen om at skabe en transkønnet karakter er en del af vores initiativ om at have et inkluderende udvalg af soldater. Osa er udviklet i samarbejde med konsulenter, der alle er transpersoner, da vi ville sikre, at hun var så autentisk og organisk som muligt, forklarer Simon Ducharme, der er forfatter hos Ubisoft, til GameSport.

Svært at lave nuancerede karakterer

Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen fra ITU er ekspert i repræsentation af køn i spil.

Hun er glad for den nye tilføjelse i 'Rainbow Six Siege', som hun betegner som 'vigtig' for et spil med så mange valgbare karakterer.

- Det giver god mening at lave en "boyband-model", hvor der er lidt for enhver smag, når man har et stort katalog med forskellige soldater. For nogle spillere er det vigtigt med karakterer, man kan identificere sig med, og for andre handler det mere om, at man gerne vil spille som interessante karakterer, der har gode historier, siger hun.

Osas baggrund er skrevet af en forfatter med queer-baggrund, og stemmen bag er den amerikanske skuespillerinde Nicole Maines, der selv er transperson, transkøn-rettighedsaktivist og den første transkønnede superhelt på tv.

Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen fortæller, at det kan være svært at lave spil i dag, hvis man ikke har brugt tid på at tænke over repræsentationen af forskellige personer og køn.

- Vi kan se de samme tendenser i alle andre medier, så selvfølgelig skal det også ske i spil.

- Det kan være utrolig svært at lave nuancerede karakterer i computerspil, og de bliver hurtigt meget stereotype karikaturer. Derfor er det godt, når der rent faktisk bliver brugt tid og energi på at skabe nogle ægte karakterer, der kommer "indefra", forklarer hun.

Det vigtigste i 'Rainbow Six Siege' er godt teamwork. Du skal enten angribe eller forsvare. (© Ubisoft)

Dog har Ubisoft nok også haft andet end kun gode intentioner, når de har indført Osa i spillet netop nu.

- Der er lige nu en stor markedsgørelse af kønsidentiteter, da spilfirmaerne forsøger at tiltrække så stort et publikum som muligt, og det er nu engang nemmest, hvis man rammer bredt.

Ekstremt højpolitisk

Der kan være stor forskel på, hvem man vælger at spille som, når man starter et nyt spil.

Det viser en stor undersøgelse om valget af køn i spil fra Quantic Foundry, hvor 38 procent af de adspurgte, der selv foretrækker at beskrive og definere deres eget køn, også foretrækker at spille som non-binære karakterer.

Det samme gælder kun for en procent af de mandlige spillere og fire procent af de kvindelige spillere.

Undersøgelsen viser derudover, at en tredjedel af alle mændene foretrak at spille som kvinder, mens det samme gør sig gældende for 76 procent af kvinderne.

Der er 61 forskellige karakterer i 'Rainbow Six Siege', som alle har forskellige egenskaber og personligheder. (© Ubisoft)

Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen har også læst undersøgelsen, men for hende er det dog vigtigt at pointere, at der kan være mange grunde til, at man gerne vil spille med en særlig karakter, der ikke nødvendigvis behøver at have noget med karakterens køn at gøre.

- Man skal passe på med at lave den slutning, at man gerne vil spille karakterer, som ligner en selv, eller som man har meget til fælles med. Det modsatte kan også sagtens være tilfældet.

- Gennem tiden har der været et overtal af mandlige karakterer, og de kvindelige har været meget stereotype, så det er kun et skridt i den rigtige retning, at spilselskaberne er blevet bedre til at skrive stærke nonbinære og kvindelige karakterer, siger hun.

Nyheden om en ny transperson i 'Rainbow Six Siege' har gjort karakteren Osa til en omdiskuteret spilfigur.

Her er det eksempelvis et af de mere kritiske fra Twitter-brugeren Crixus, der har svært ved at forstå, hvorfor det overhovedet er en nyhed, at en karakter i et spil er transkønnet.

Han mener, at bare fordi de (transpersoner) har "valgt at skære deres kønsdele af", betyder det ikke, at de skal repræsenteres mere end andre.

Meningerne er mange, men det er ikke unormalt, at forsøget på at designe repræsentation i spil er blevet ekstremt højpolitisk og noget, som folk går meget op i, forklarer Ida Kathrine Hammeleff Jørgensen.

- Når spilfirmaer som Ubisoft gør noget nyt og aktivt, så vil det for nogle spillere være et helt naturligt skridt, der måske endda kommer lidt sent, mens det for andre vil være et udtryk for, at de er blevet ’woke’ og bliver frastødt af det.

- Det er heldigvis nok de færreste, der tænker sådan, siger hun.