Det har været en travl sommer for spilselskabet Blizzard.
Og ikke på den gode måde.
I juli lagde delstaten Californien nemlig sag an mod Blizzard, som blev anklaget for at have en "frat-boy-culture", hvor der herskede kønsbaseret forskelsbehandling, seksuel chikane og en manglende indgriben fra ledelsen, som endda skulle være bekendt med forholdene.
Siden da har Blizzard haft travlt med at rydde op i indhold i deres mange spil, hvilket især har været tilfældet for 'World of Warcraft'.
Her kan man for eksempel ikke længere spytte på andre spillere, og Blizzard har også for nyligt fjernet referencerne i flere af deres spil til spiludviklerne Jesse Mcree, Luis Barriga og Jon Lacraft, der alle tre har forladt spilselskabet efter sagsanlægget, skriver netmediet PC Gamer.
I videoen nedenfor kan du se, hvordan sagen om Blizzard har udviklet sig.
Arbejdet lader dog til langt fra at være slut, da der i den kommende opdatering til spillet kommer til at blive fjernet yderligere indhold.
Der er tale om såkaldte "achievements" (særligt gennemførte præstationer i spillet), som i fremtiden kommer til at hedde noget helt andet, end de gør nu.
Derfor vil man ikke længere kunne gennemføre præstationen "Bros. Before Ho Ho Ho's".
Præstationen bliver klaret ved at kysse under en mistelten med mindst otte ikke-spilbare-karakterer, som har "bror" i deres navn, og vil i fremtiden gå under betegnelsen: "Holiday Bromance".
Også præstationen "My Sack is Gigantique", der er en reference til store testikler, er blevet omdøbt.
Den vil i stedet hedde "My Storage is Gigantique".
Den rigtige opførsel
De nye ændringer er vigtige for spillets enorme fanbase, så flere kan føle sig velkomne.
Det siger Miguel Sicart, der er lektor ved digitalt design på IT-Universitetet i København, og som selv spillede 'World of Warcraft' i midten af 00'erne.
Han mener, at Blizzard er i gang med "at gøre det helt rigtige".
Noget, de endda skulle have gjort for lang tid siden.
- Blizzard trækker en klar streg i sandet om, at de ikke gider have den her "fratboy-kultur" i deres spil. Det er ikke nødvendigvis, fordi spillet skal være familievenligt, men fordi det bare er nederen for mange spillere, siger han.
I hans øjne har der altid været et kultursammenstød mellem forskellige grupper af 'World of Warcrafts' spillere, hvor nogle har tilhørt den fløj, som Blizzard nu prøver at distancere sig fra, mens andre havde en mere progressiv og inkluderende indstilling til spillet.
- 'World of Warcraft' er en legeplads, hvor man både kan spille og hænge ud med sine venner. Derfor er vi selvfølgelig nødt til at beslutte, hvilken slags opførsel vi vil have på vores legeplads, lyder det fra Miguel Sicart.
- Den slags indhold, der nu er blevet fjernet, bidrager ikke med noget positivt. Den sparker nedad og ikke opad.
Miguel Sicart mener derudover, at værdien i at have en online-verden, hvor alle kan være med, er vigtigere end at alle kan udtrykke sig helt præcis, som de gerne vil.
Det er dog vigtigt, at Blizzard er tydelige i deres kommunikation, forklarer han.
- Det kan være rigtig svært at justere humor i et spil, og derfor er det vigtigt, at Blizzard siger, hvorfor de retter det specifikke indhold i deres spil. Det skal ikke bare være, fordi de er bange for at have det i deres spil, men fordi de vil skabe en mere inkluderende verden, hvor der skal være plads til alle, siger han.
Dødt og genoplivet
Selvom Miguel Sicart sætter pris på, at Blizzard gør en indsats for at ændre deres spil, er han stadig i tvivl om, hvorvidt de også ville gøre det, hvis ikke de var nødt til det på grund af det pres der er kommet på dem efter sagsanlægget.
- De kunne have sat gang i de her ændringer meget tidligere, hvis de da gad. Hvis man har spillet 'World of Warcraft', er man i hvert fald ikke overrasket over, at der er den slags "frat-boy-sprog" i spillet, siger han.
Han vil gerne have gjort op med den generelle misforståelse om, at "drenge bare er drenge", når de spiller computerspil. Det lægger nemlig op til, at man kan tillade sig ting, der ikke er okay.
- I rigtig mange computerspil lever holdningen om, "at det bare er spil" i bedste velgående. Det kommer tit til udtryk ved en drengerøvskultur, hvor der godt kan blive talt hårdt.
- Men computerspil er et kulturelt produkt. Det er meget mere end "bare spil", og alle skal kunne være med, forklarer han.
Miguel Scart stoppede selv med at spille 'World of Warcraft' i 2008 og er imponeret over, at Blizzard har formået at gøre spillet så populært, at det nærmest er indbegrebet af et online-rollespil i dag.
Derfor regner han også med, at spillet vil fortsætte med at være et samlingssted for folk mange år endnu.
- 'World of Warcraft' har været dødt og genoplivet flere gange. Det er dog en vigtig del af gaming-kulturen og et godt sted for rigtig mange mennesker. Men det kan blive bedre for endnu flere, siger han.