Det helt rigtige sving med håndleddet kunne betyde, at golfbolden rent faktisk røg i hul i første forsøg.
Måske havde du også lært den gode, men lidt akavede, positur nede i knæ for at være sikker på, at du lavede strike i bowling hver gang?
Ja, de fleste har nok prøvet at stå og vifte med armene foran fjernsynet som en anden Fedtmule i 2006. Her blev det i hvert fald meget moderne, efter Nintendo Wii blev lanceret.
Det var den første spillekonsol, der for alvor satsede på bevægelsesteknologi. Det betød, at de bevægelser, som spilleren lavede i den virkelige verden, blev overført til spillene på tv-skærmene.
Det hele skete ved hjælp af en lille sensor, som man helst skulle placere på toppen af sit fjernsyn, der sammen med et specialdesignet joystick i spillerens hånd kunne måle bevægelser.
Selvom Wii'en ikke var den første konsol til at bruge bevægelsesteknologi, var den alligevel banebrydende. Maskinen sendte Nintendo direkte ind i en konsolkrig, der ellers var domineret af Xbox og PlayStation.
Wii'en blev nemlig utrolig populær og solgte i lidt over 100 millioner enheder.
De overbevisende salgstal placerer den lille hvide kasse som den fjerdemest solgte hjemmekonsol nogensinde.
Med til maskinen fulgte 'Wii Sports', og de fleste har nok prøvet at spille bowling, tennis eller golf med den karakteristiske hvide controller i hånden.
I anledning af den banebrydende konsols 15-års fødselsdag kigger vi her nærmere på, hvorfor Nintendo Wii blev så stort et hit, men også hvorfor maskinen forsvandt igen fra den kollektive radar.
Appellerede til unge og gamle
Én af de første i Danmark, som fik fingrene i en Nintendo Wii, var spileksperten Thomas Bense fra Pixel.tv.
Han anmeldte konsollen, da den udkom, og er i dag ikke i tvivl om, hvorfor den lille hvide kasse, som endda havde dårligere grafik og ydeevne end de på daværende tidspunkt dominerende konsoller PlayStation 3 og Xbox 360, alligevel blev et hit og overgik konkurrenterne i salgstal.
Nintendo Wii var nemlig i modsætning til de mange andre konsoller helt utrolig folkelig og appellerede til både unge og gamle, mener han.
- Den talte til familier og folk i alle aldre, fordi den fysiske dimension i den virkelige verden blev bragt ind som en central del af spilleriet, fortæller han.
Derudover er han imponeret over, at Nintendo turde gå en helt anden vej i 2006 end de andre konsoludviklere.
- Nintendo trak en kanin op af hatten med deres Wii, for de formåede at lave en virkelig original maskine, der havde sit helt eget fokus, og som virkelig kunne samle folk rundt om i stuerne.
Ifølge Thomas Bense er Nintendo nemlig bemærkelsesværdigt gode til specielt én ting, når det kommer til konsol- og spiludvikling.
- De kan lave historier, så selv folk på plejehjem kan forstå det og blive draget af det. De laver spil og maskiner til den brede befolkning, og det er trygt for alle. Og det er også én af grundene til, at Nintendo Wii blev en succes, forklarer han.
Wii-albuen blev en ny lidelse
I 2010 brækkede en dengang 14-årig pige sin fod. Det skete ikke på en legeplads eller til en fritidsaktivitet, men derimod i familiens stue, mens hun spillede Nintendo Wii, skrev videnskab.dk.
Men det var ikke et enkeltstående tilfælde.
Kort tid efter konsollen blev udgivet, kom de første meldinger om, at man kunne blive øm i kroppen af at spille, fuldstændig som hvis man havde været i et fitnesscenter. På ganske kort tid blev Nintendo Wii derfor en del af datidens sundhedsbølge.
Særligt efter udgivelsen af spillet 'Wii Fit' i 2007.
Med et tilhørende balancebræt, skulle man i spillet løbe på stedet, balancere eller bevæge hele kroppen for at klare forskellige minispil. Mere end 20 millioner mennesker købte spillet, som skulle gøre løbeturen unødvendig og få kiloene til at rasle af kroppen.
Den øgede bevægelse skabte blandt andet begreberne "Wiititis" og "Wii-albue", der var skader direkte forbundet med brugen af Nintendo Wii.
Og skaderne kom også til Danmark.
Nedenfor ses et indslag fra TV Avisen i 2010, hvor en 31-årig kvinde måtte en tur til fysioterapeut efter at have spillet for meget 'Wii Sports':
Den kiksede efterfølger slukkede projektet
Men alt godt har en ende.
Det endegyldige søm i kisten for Nintendo Wii kom i 2013. Her valgte Nintendo nemlig at stoppe produktionen af konsollen.
Ifølge spilekspert Thomas Bense lavede Nintendo den fejl med deres Wii-konsol, som de senere skulle gentage med kæmpehittet 'Pokémon Go', der blev downloadet og spillet af mere end en milliard mennesker i 2016:
Nintendo blev simpelthen overraskede over deres egen succes.
- Selvom Wii'en levede et godt liv og har været én af Nintendos mest populære maskiner, så manglede der simpelthen godt indhold på den lange bane, der kunne understøtte teknologien, siger han og uddyber:
- De fleste gider prøve et Wii-spil i et par timer, men bagefter bliver man hurtigt lidt træt af at stå og ryste med armene i sin stue.
Det har nok også været én af grundene til, at salgstallene dalede, som årene gik.
- Der er mange folk, som har haft stor glæde af spil som 'Wii Sports' eller 'Super Mario Galaxy', men når Nintendo så ikke følger op med flere vellykkede titler, så står fansene af. Derfor døde hypen nok hos flere lige så hurtigt, som den var startet, siger spileksperten.
Helt galt gik det dog i 2012, hvor efterfølgeren til Nintendo Wii udkom.
Med det mundrette navn Wii U, var den spået til at være det næste kapitel i en lang række af succeser fra Nintendo. Det eneste problem var bare, at konsollen ikke blev særlig populær. Faktisk er det den dårligst sælgende Nintendo-maskine nogensinde med kun lidt mere end 13 millioner solgte enheder.
- Problemet med de her bevægelseskoncepter er, at de i bund og grund bygger på en fed teknologi, men der er desværre sjældent lagt nok energi ind i spillene, siger Thomas Bense.
- Det er det samme, vi ser nu med virtual reality-spil. Folk vil hellere fordybe sig i en god historie end at købe et spil på grund af en gimmick, som ikke er sjov i længden.
Det fremgik tidligere af artiklen, at mans skulle placere et lille kamera på toppen af sit tv for at kunne spille Wii. Det var en fejl, da der er tale om en sensor.