HBO Max hiver de store skyts frem: Ny Harry Potter-serie skal tryllebinde fans de næste ti år

Serien får stor betydning for HBO Max' overlevelse på streamingmarkedet, vurderer medieanalytiker.

Harry Potter er big business og en kommende serie om den lille troldmand kan få stor betydning for streammingmarkedet.

For mange er Harry Potter lig med den britiske skuespiller Daniel Radcliffe.

Han er simpelthen den unge troldmandslærling med lynet i panden – og det er hans ansigt, der oftest pryder krus, t-shirts, skoletasker og alt mulig andet merchandise fra universet.

Men nu kan vi godt forberede os på et helt nyt ansigt som blikfang fremover.

Warner Bros. Discovery annoncerede i går, at selskabet vil lave en Harry Potter-tv-serie til HBO Max, der i samme anledning forvandles til en opgraderet streamingtjeneste under navnet Max.

Dermed får Harry Potter-universet altså nu endnu en tur i manegen, hvilket ikke overrasker serieekspert Frederik Dirks Gottlieb.

- Det er en naturlig videreførelse af et brand og en pengemaskine, der sagtens kan blive ved i ti år mere, indtil de finder på noget helt fjerde at gøre med det her univers, siger han.

Serien skal løbe over ti år og er ligesom filmene baseret på de oprindelige bøger af J.K. Rowling. Så historien er, som vi kender den fra bøgerne og filmene – denne gang bliver det bare med andre skuespillere i rollerne.

J.K. Rowling er i øvrigt tilknyttet som ledende producent på serien. Hun har ellers været ude i noget af et stormvejr efter en række opslag på Twitter om biologisk køn og transkønnede, der af mange fans blev opfattet som transfobiske udtalelser.

- Jeg er på ingen måde overrasket over, at der bliver lavet en tv-serie nu. Jeg er kun overrasket over, at man hiver J.K. Rowling tilbage, i og med at hun kom i bad standing – men at tage et af de mest populære børne- og filmfranchises og spinne mere guld på det giver god mening, siger Frederik Dirks Gottlieb.

- Jeg ser frem til at blive en del af den nye filmatisering, som giver mulighed for at gå dybden og detaljer i en grad, som kun kan lade sig gøre i en lang tv-serie, udtaler Harry Potter-forfatter J.K. Rowling i forbindelse med offentliggørelsen af serien. (Foto: © Justin Tallis, Ritzau Scanpix)

Et nyt fyrtårn på streamingmarkedet

Medieanalytiker Keld Reinicke kalder Harry Potter-tv-serien for en kæmpestor satsning for HBO Max. Både fordi rettighederne til Harry Potter-materialet koster mange penge, men også fordi forventningerne til serien er så store, at man ikke bare kan skøjte let hen over produktionen.

- Det her er en af deres største satsninger. Vi er oppe på 'Game of Thrones'-niveau, som er deres største ting, siger han.

Keld Reinicke spår, at den nye Harry Potter-serie kommer til at blive HBO Max' nye fyrtårn, og at den derfor får stor betydning for deres overlevelse på streamingmarkedet. Et marked, der blot bliver mere og mere konkurrencepræget, i takt med at flere og flere streamingtjenester dukker op gennem årene.

Filmserien om de tre venner fra trolddomsskolen Hogwarts begyndte i 2001 med 'Harry Potter og de vises sten' og sluttede med 'Harry Potter og Dødsregalierne - del 2' i 2011. Nu kommer en ny serie også til at strække over ti år. (© HBO Max)

De fleste af os abonnerer blot på få streamingtjenester, og derfor bliver streamingtjenesternes fyrtårne særligt betydningsfulde, siger Keld Reinicke.

Disney+ sidder for eksempel naturligt nok med rettighederne til alle Disney-produktioner og dermed også et kæmpe franchise som Star Wars, mens HBO Max – foruden Harry Potter – også huser store fanfavoritter som DC's superhelteunivers.

- Når vi står i det valg, så bliver titler og noget, man ved, man bare skal se, vigtigere. Man har ikke bare en streamingtjeneste, fordi man har den – man har den, fordi de har Star Wars eller har Harry Potter eller 'Game of Thrones', siger Keld Reinicke.

Spilsucces baner vejen

Harry Potter er i forvejen et varmt emne i år. Så sent som i februar i år udkom spillet 'Hogwarts Legacy', hvor man kan udforske Hogwarts-universet 100 år før Harry Potters tid.

Spillet slog flere salgsrekorder og imponerede anmeldere verden over, og netop dén succeshistorie har ifølge medieanalytiker Keld Reinicke haft betydning for HBO Max’s nye satsning.

- Jeg tror, at de har kigget på det og tænkt, at når der er så stor velvilje for at købe et spil om noget, der egentlig er tyve år gammelt, så er de også klar på at se serien, siger han.

Keld Reinicke påpeger desuden, at netop spilverdenen gradvist får større og større betydning for streamingtjenesterne.

- Det, vi ser lige nu i Hollywood, er, at de køber alle de spil, som man overhovedet kan komme i nærheden af. Derfor ser vi også, at nogle af de nye store franchises bliver spil – spiltitler bliver til serier, ligesom med tv-serien 'The Last of Us', siger han.

Rupert Grint , Emma Watson og Daniel Radcliffe ses her i en scene fra filmen 'Harry Potter og Halvblodsprinsen' fra 2009. (Foto: © JAAP BUITENDJIK, Ritzau Scanpix)

Sikker på endnu en Potter-triumf?

Men er Harry Potter bare lig med succes? Ikke nødvendigvis, mener Frederik Dirks Gottlieb – men der er fortryllende gode chancer for det.

- Man kan sagtens gå meget mere i detaljer med tingene, end man gjorde i filmene, så jeg kan snildt se for mig, at sådan en tv-serie kan gå hen og blive en kæmpe succes, siger han.

Keld Reinicke er enig.

- Sikkerheden for, at det bliver en succes, er forholdsvis stor. Man skal aldrig sige aldrig, men det er meget usandsynligt, at det vil gå meget dårligt. Det kan godt være, at den ikke kommer til at vinde store priser, men det er stadig noget, man gerne vil se, siger han.

Og så skal man naturligvis ikke undervurdere, hvor mange Harry Potter-fans i alle aldre, der med sikkerhed er friske på at få en bid mere af livet på Hogwarts.

- Som udgangspunkt kan man synes, det er lidt mærkeligt: Nu har der været alle filmene, hvorfor skal vi se det igen? Men sådan kan man ikke tænke det. Man har bare brug for at se mere og mere, når man er fan af noget, påpeger Keld Reinicke.

Der er endnu ikke offentliggjort en premieredato for den nye Harry Potter-tv-serie.

Den nye tjeneste med navnet Max vil i første omgang blive lanceret i USA i maj måned. Det vides endnu ikke, hvad der kommer til at ske på det danske marked, men det er meget sandsynligt, at den nye tjeneste også kommer til Danmark, vurderer Keld Reinicke.