For 25 år siden kom den første PlayStation til Danmark. Konkurrenten kvajede sig helt gevaldigt

Især fem fatale fejl fra konkurrenten Sega banede vejen for PlayStations succes.

(Foto: © Anne-Sofie Nielsen, DR)

Prøv at åbne din browser og skriv ’www.sega.dk’.

Nu lander du på en side, der ikke har det mindste med gaming eller konsoller at gøre – med mindre man selvfølgelig skal have et sæt nye gardiner for at undgå genskær på fjernsynet, når man spiller. Det er nemlig det, man kan få på www.sega.dk i dag… Gardiner.

Men sådan havde det sandsynligvis ikke været, hvis konsolproducenten af samme navn tilbage i 1995 ikke havde kvajet sig helt historisk meget, da de skulle lancere deres nye konsol ’Sega Saturn’.

- Hvis de ikke havde dummet sig så gevaldigt, kunne Sega godt have været en af de helt store spillere på konsolmarkedet i dag, siger konsolekspert og redaktør på gamingsiden Pslife.dk Palle Havshøi-Jensen.

- Fadæsen med ’Saturn’ blev dødsstødet for deres konsolproduktion. De havde alle forudsætninger for at få en bid af markedet, men formåede alligevel at ødelægge det. Det er faktisk imponerende, tilføjer Palle Havshøi-Jensen, der har spillet konsol i mange år og godt selv kan huske Saturn-maskinen.

Han endte dog i 1995 med i stedet – ligesom 100 millioner andre – at købe konkurrenten Sonys PlayStation, der havde premiere i Danmark og resten af Europa for præcis 25 år siden i dag.

Kampen mellem Saturn og PlayStation var ellers blæst helt op. Det var giganternes kamp – og også i ’Troldspejlet’ satte Jakob Stegelmann de to maskiner op mod hinanden.

PlayStation var Sonys første forsøg på at lave en spillekonsol, og erfarne Sega var derfor på papiret en klar favorit til at vinde kampen. Sega var i 1995 nemlig blandt verdens allerstørste spil- og konsolproducenter og havde haft enorm succes med deres tidligere konsoller.

Men succesen med Saturn udeblev – og derfor er det i dag Sony og ikke Sega, som har deres nyeste konsol stående i 100 millioner hjem verden over.

Sega laver faktisk slet ikke konsoller mere – og koncentrerer sig nu primært om at lave spil.

- PlayStation var selvfølgelig en god maskine, men ikke markant bedre end Saturn, så succesen skyldes faktisk i højere grad, at selve lanceringen af den ellers rigtig fine Saturn-maskine var så elendig. Og på den måde kom ’PlayStation’ enormt godt fra start, siger Palle Havshøi-Jensen.

Han har herunder hjulpet DR med at udvælge fem af Segas mest fatale fejl i den legendariske konsolkrig, som forandrede spilhistorien totalt.

1

For ung målgruppe: Saturn-hatte til børn og teenagere

Sega Saturns tv-reklamer var ret underlige, og bestod blandt andet af folk med Saturn-ringe-hatte på hovedet. I det hele taget var deres markedsføring i stor stil rettet mod børn og teenagere, som gennem de seneste mange år havde været den primære målgruppe for videospil.

Men det skulle vise sig at være en stort fejltrin, for tiderne havde ændret sig. Gaming blev i 90’erne ikke længere kun anset som leg for børn, forklarer Palle Havshøi-Jensen:

- Dét lys havde Sony set, og de markedsførte i modsætning til Saturn derfor også deres PlayStation til folk længere oppe i 20’erne og 30’erne og brugte derfor eksempelvis musik fra hitlisterne i deres reklamer og sponsorerede events på natklubber. Pludseligt var deres målgruppe langt større – og havde flere penge.

2

Forhastet premiere vakte vrede

(© creative commons)

I begyndelsen troede ledelsen i Sega ikke, at debutanten Sonys PlayStation ville være en rigtig konkurrent - og fokuserede primært på Nintendo og Atari.

De ændrede dog hurtigt mening, efter at have set, hvor godt PlayStation faktisk solgte på det japanske marked, hvor den havde haft premiere året forinden.

Pludseligt blev det vigtigt for Sega at komme først ind på det amerikanske og europæiske marked med deres konsol, og premieredatoen blev rykket til flere måneder tidligere.

- Det lød jo sejt, da Sega på en stor konference 11. maj 1995 kunne overraske alle og fortælle, at Saturn var til salg lige nu, fortæller Palle Havshøi-Jensen.

- Problemet var bare, at hverken Segas spiludviklere eller selve konsolproduktionen kunne håndtere dette. Så det skabte stor frustration for brugerne, at der kun var meget få konsoller til salg i udvalgte butikker – og når man så endelig havde konsollen, var der kun meget få spil til den.

Han tilføjer:

- Det var en PR-katastrofe af de helt store. Det virker som om, at det var en panikreaktion fra Segas side på grund af frygt for PlayStation.

3

Satte prisen for højt

Da Sega på gamingkonferencen E3 i 1995 til stor overraskelse havde annonceret, at deres konsol var ude lige nu, valgte Sony at svare igen.

I en sidenhen legendarisk ’tale’ gik en Sony-chef efter en kort introduktion på scenen, sagde tallet ”299” og gik derefter med det samme ned igen.

Der var vild jubel fra salen.

Tidligere på dagen havde Sega fortalt, at deres konsol kostede 399 dollars – og med ét havde Sony en gigantisk fordel i kampen med Sega.

- Det var et ret genialt træk. Prisen er jo enormt vigtig, og Sony spillede deres kort helt rigtigt og ventede med at offentliggøre en pris, før Sega havde offentliggjort deres, siger Palle Havshøi-Jensen og pointerer, at det stadig er en strategi i dag:

- Konsolgiganterne i dag går og lurepasser helt vildt meget, før de melder en pris ud. Sådan har det også været med de nye konsoller fra Microsoft og Sony. Og det er lige præcis derfor. Man har ikke lyst til at stå i sådan en situation, hvor ens produkt pludseligt er 100 dollars dyrere end konkurrentens.

Kommentarer fra kommentarsporet under den legendariske '299'-video på YouTube.

Men prisen var muligvis også unaturligt lav, vurderer Palle Havshøi-Jensen:

- Det er meget sandsynligt, at de simpelthen har tabt penge på selve konsollen i starten, men at de så har tjent dem hjem igen på spil, tilbehør og den slags. Sony var jo allerede dengang en kæmpe virksomhed med mange penge i ryggen, som kunne lave den slags aggressiv prissætning – og sandsynligvis stadig gør det i dag.

Selvom Sega senere sænkede prisen på Saturn, ændrede det ikke på, at PlayStations prisstrategi havde sendt konsollen bedst fra start.

4

Udnyttede ikke deres superstjerne

Segas superstjerne var – og er stadig i dag – pindsvinet Sonic, som var hovedpersonen i flere storsælgende spil.

Alligevel kunne man ikke spille Sonic på deres nye konsol. Det ville svare til ikke at kunne spille Super Mario på en Nintendo – et helt utænkeligt scenarie.

Et Sonic-spil kaldet ’Sonic X-treme’ var faktisk under udvikling, men var ikke klar til premieren – og blev i øvrigt senere kasseret totalt. Først i 1996 kom det første Sonic-spil til Saturn.

- Det kunne have været et kæmpe salgsargument i den vigtige indledende fase, fortæller Palle Havshøi-Jensen.

- Se man for eksempel på Xbox i dag, så er spillet ’Halo’ jo en af de helt store årsager til, at den er så succesfuld. Mange køber maskinen primært for at kunne spille den nyeste version af netop dette spil.

5

Svær programmering betød færre spil

Saturn-konsollen kunne på mange måder måle sig med PlayStations ydeevne, men den var til gengæld svær at lave spil til – og det skabte problemer.

- Det betød jo, at de mange programmører rundtomkring i verden, som gerne ville lave spil til den, var meget længere tid om det, og det var derfor også dyrere, forklarer Palle Havshøi-Jensen.

I sidste ende betød det, at der endte med at være færre spil til rådighed til ’Saturn’ end til PlayStation.

Derudover havde Sega valgt stadig at have et ben i 2D-verdenen, hvor PlayStation satsede fuldt ud på 3D-spil.

- Sega kvajede sig i det hele taget gang på gang, og de gjorde det derfor relativt let for PlayStation at vinde konsolkrigen, siger Palle Havshøi-Jensen.

Der blev i alt i hele verden langet lige under 10 millioner Saturn-konsoller over disken - og selvom det måske lyder af meget, er det intet i forhold til Sonys PlayStation, der blev solgt i over 100 millioner eksemplarer.

Sony har siden i to og et halvt årti haft stor succes med PlayStation, og kommer til november med deres femte i rækken. Den ventes at få hård konkurrence i endnu en konsolkrig: Denne gang med Microsoft, der ventes at udgive deres Xbox Series X cirka samtidigt.

Fakta: Segas comeback-forsøg i 1998

  • Sega forsøgte at lave et comeback, da de i 1998 udkom med deres Dreamcast-konsol. En ganske fremsynet maskine der blandt andet havde mulighed for multiplayer over nettet via det indbyggede 56k modem.

  • Den solgte dog kun cirka 10 millioner eksemplarer, hvilket var meget lidt i sammenligning med Sonys PlayStation 2, der udkom i år 2000 og endte med at blive solgt i over 150 millioner eksemplarer.

  • Sega stoppede i 2001 helt med at producere konsoller.