Det var Firenze, der inspirerede Tjajkovskij til Strygesekstetten "Souvenir de Florence".
Og det er faktisk ikke så svært at se den italienske renæssanceby for sig, når man lukker øjnene og lytter til Tjajkovskijs musik.
Men hvilken indspilning skal man vælge, hvis man vil have den optimale oplevelse af Tjajkovskijs strygesekstet "Souvenir de Florence".
Det har vi sat et dommerpanel på tre til at undersøge.
"Dét her, det er spændstigt"
Panelet bestod af Louise Alenius, komponist, Daniel Dencik, filminstruktør og Simon Sigfusson, slagtøjsspiller.
Både Louise Alenius og Simon Sigfusson blev forført af indspilning nummer 5, som var deres favorit fra start.
Og det var da også denne indspilning, som i sidste ende vandt og blev BEDST I TEST.
Indspilningen er med violinisterne Sarah Chang og Bernhard Hartog. Wolfram Christ og Tanja Christ på bratsch, samt Georg Faust og Olaf Maninger på cello.
- Musikken lever, jeg synes, det er elegant. Dét her, det er spændstigt. Det fungerer rigtig godt, og alle stemmerne står klart, sagde Simon Sigfusson om indspilning 5 i finalen.
På andenpladsen kom Daniel Denciks favorit - indspilning nummer 4, som er en indspilning med Det Europæiske Kammerorkester og dirigent Gerard Korsten.
Sådan gjorde vi
Panelet blindlyttede til udvalgte satser fra fem indspilninger af Tjajkovskijs strygesekstet "Souvenir de Florence".
Efter meningsudveksling gav de individuelle karakterer på en skala fra 1-10. De lyttede af flere omgange og fravalgte hver gang en indspilning. Til sidst kunne de sammenligne de to bedste indspilninger.
Blindlytningen foregik i radioprogrammet Søndagsklassikeren på DR P2, der hver søndag tester de bedste indspilninger af udvalgte værker.







