Tre af de seks semifinalister i Carl Nielsen Internationale Violinkonkurrence stammer fra Sydkorea, og det er ikke bare i Carl Nielsen Konkurrencen, at de sydkoreanske musikere klarer sig godt. De klarer sig godt i alle klassiske musikkonkurrencer. En af grundene til koreanernes musikalske succes skyldes, at man i Sydkorea helt fra barnsben lærer at præstere under pres. Det mener Soo-Jin Hong, der er koncertmester i DR SymfoniOrkestret og selv stammer fra Sydkorea.
- Fra de er helt små, lærer de koreanske børn at håndtere ekstremt pressede situationer. For at komme ind på en musikskole skal du til optagelsesprøve, og når du så er kommet ind på musikskolen, skal du til et væld af eksamener og konkurrencer. Så når de kommer til internationale konkurrencer, har de sydkoreanske musikere langt mere erfaring med at være under pres, fortæller Soo-Jin Hong.
En anden grund til koreanernes succes er abejdsmoral. Disciplin og hårdt arbejde er ikke bare et kendetegn ved koreanske musikere, men ved alle koreanere, siger Soo-Jin Hong.
- Du bliver nødt til at være målrettet i Sydkorea. I modsætning til Danmark, er der ikke et system, der samler dig op, hvis du fejler, siger Soo-Jin Hong, der kan se både fordele og ulemper ved det danske og koreanske samfund. Alle kan lærer af hinanden, som hun udtrykker det.
”Han” – det særligt koreanske
Det er dog ikke kun disciplin og hårdt arbejde, der gør, at koreanske musikere klarer sig så godt, mener Soo-Jin Hong. Sydkoreanere har også et særligt udtryk, når de spiller. Et udtryk, der har rod i den koreanske folkesjæl. Soo-Jin Hong kalder det for ”han”. Der findes ingen direkte oversættelse for "han", men det betyder noget i retningen af den følelse, der kommer fra undertrykte følelser.
”Koreanere har meget på hjerte. Vi er jo på mange måder et mærket folk. Vi har en barsk historie bag os. Vi har oplevet krig, og vi er delt i to, siger Soo-Jin Hong, der altid kan mærke ”han”, når hun hører koreanske musikere spille.
