Verdens måske største årligt tilbagevende opera-begivenhed, festspillene i den tyske by Bayreuth, er næsten altid omgærdet af skandale og kontrovers.
I år synes arrangørerne at have villet sikre sig opmærksomhed allerede inden festivalens åbning.
Til at sætte Richard Wagner’s omstridte ’Mestersangerne i Nürnberg’ i scene havde de udpeget og ansat den australsk-jødiske instruktør Barrie Kosky - altså en jødisk iscenesætter af Adolf Hitler’s yndlingsopera.
Anmeldelserne i nogle af de toneangivende tyske aviser har været gode. Nogle steder overstrømmende. ’Overbevisende og forbløffende underholdende’, skrev ugemagasinet Der Spiegels anmelder.
Skurk med stor kroget næse
Avisen Die Welt omtalte også Koskys opførelse på festspillenes første aften som en triumf, men også som politisk og kunstnerisk dristig.
Den jødiske instruktør har nemlig valgt at fremhæve den del af ’Mestersangerne’, som begejstrede nazisterne og gav Wagners eneste komedie ry for at opildne til had mod jøder.
Barrie Koskey har sat ’Mestersangerne’ i scene som et antisemitisk propagandaværk, noterede Die Welt, komplet med stykkets skurk Beckmesser som taget ud af nazisternes propagandablad, ’Der Stürmer’.
Sangeren Beckmesser er i Bayreuth en jødisk karikatur med et kæmpe hoved af papmaché, yamulka og slangekrøller og stor kroget næse.
Og tredje akt, hvor sangerdysten skal afgøres, foregår i en scenografi, der ligner Nürnbergprocessen. Den retssag efter 2. Verdenskrig, der dømte de nazistiske ledere for Holocaust og andre krigsforbrydelser.
Kæmper med antisemitismen - også på scenen
Festspillene i Bayern i det mest konservative, sydlige Tyskland finder sted for 104. gang i denne uge. Det var komponisten Richard Wagner selv, der åbnede festspillene i 1876.
Festspillene har selvfølgelig især siden nazisternes rædselsregime og udryddelelsen af store dele af Europas jødiske befolkning fra 1933 til 1945 kæmpet med Wagners antisemitisme, men også med nogle af hans arvingers åbenlyse sværmen og uvilje til at tage afstand fra nationalsocialismens forbrydelser.
Med dette års åbning og Barrie Koskys iscenesættelse er dén side af Bayreuth blevet diskuteret på festspillenes egen scene for første gang, og den er et glimrende eksempel på, at tyskerne stadig forsøger at bearbejde deres fortid og prøver at forstå den gennem den kunst og kultur, de frembringer.
Og så handler dette års meget omdiskuterede åbningsforestilling også om Tyskland i dag, har de fleste anmeldere bemærket, for selv om Kosky har forstørret den antisemitiske streng, der er i 'Mestersangerne', så kunne den ligeså handle om mobning og udgrænsning af andre end jøder i vores tid.
Artiklen fortsætter under billedet.
Klap og buh til premieren
Publikum i Bayreuth klappede begejstret og enkelte buhede efter åbningsforestillingen. Måske - skriver Die Welts reporter - gik det simpelthen nogle i salen på nerverne, det med det antisemitiske.
'Ved vi efterhånden ikke besked,' spørger Die Welts Lucas Wigelmann, 'hvad Wagner har skrevet, og hvad tyskerne har gjort? Er den tid, hvor man stadig må afdække og advare mod jødehad, ikke ved at være forbi?'
Det kan være, svarer han selv, men det er for ganske nylig, at formanden for Det Jødiske Centralråd i Tyskland sagde, at der er kvarterer i de store byer, hvor han ikke vil anbefale, man giver sig til kende som jøde.
