Knitrende slikpose udløste slagsmål i koncertsal - hvad synes du er mest irriterende til koncerter?

Ingen Ultimate Fighting her, siger Malmö Live, efter optøjer til Mahlerkoncert i sidste uge.

Det var på 2. balkon i Malmø Lives koncertsal, at tilskuerne sidste uge fik et lille slagsmål med i billetprisen. (Foto: © Martin Lyhagen, foto: Christiaan Dirksen)

Den afdæmpede fjerde sats i Mahlers femte symfoni var lige sat i gang i koncertsalen Malmø Live sidste uge, da en raslende pose med tyggegummi blev for meget for en yngre koncertgænger på anden balkon.

Han tog den resolut ud af hænderne på kvinden på rækken foran ham og smed den væk. Kvinden reagerede ikke i første omgang, mens det berømte Gewandhausorkester spillede videre.

– Da bifaldet bryder ud, vender kvinden sig om mod manden og siger noget. Lidt efter slår hun ham i ansigtet, bare sådan, så hans briller falder af, fortalte koncertgængeren Mattias Nyström til Sydsvenskan, der oplevede optrinet et par rækker tilbage på balkonen.

Optøjerne fortsatte med, at kvindens mand blandede sig. Den ældre herre tog både fat i skjortekraven på tyggegummi-tysseren og tildelte ham et slag i maven.

Ingen hooligans, kun musik

Den upassende opførsel blandt det ellers pæne, klassiske publikum har været omtalt i medier verden over de seneste dage, og har nu fået arrangøren til at minde om reglerne til koncerter.

- Koncertsalen i Malmø Live kan ikke sammenlignes med arenaer som The Pearl og T-Mobile Arena i Las Vegas. Ultimate Fighting-kampe afholdes ikke hos os. Og dårlig opførsel og hooligans hører ikke til hverdagen. Derimod har vi megen god musik, skriver de på deres hjemmeside.

Samtidig gør Malmø Live også opmærksom på, at det - for det meste - er forbudt med slik til koncerterne:

- I en koncertsal med akustik i verdensklasse, passer det ikke ind med raslende chipsposer. Vi har to restauranter og mulighed for at booke pauseservering på Malmø Live. Gør det! Eneste undtagelse er under Nallekoncerterne, hvor børn må tage slik med ind i de kopper, vi deler ud.

Ingen regler om host og nys

Lige inden den knitrende pose udløste en konflikt, blev koncerten i Malmø afbrudt af en anden støjkilde blandt publikum: masser af hosten.

- Der blev hostet påfaldende meget lige der. Og så slog Andris Nelson (dirigenten, red.) af, orkestret stoppede med at spille, og så ventede han til der var bomstille, siger Politikens musikanmelder Thomas Michelsen i Kulturen på P1 tirsdag.

Michelsen var selv til stede til koncerten Malmø, og han mener at koncertgæsterne tit glemmer, hvior meget de selv larmer i forhold til musikerne på scenen:

- Man har målt på decibel, at et host uden at du sætter hånden for munden, et ordentligt fuldbrystet host, det er som et åbent valdhorn.

Malmø Live vil dog ikke lave regler for et andet stort gene under klassiske koncerter: host og nys, siger kommunikationschef Anna-Maria Havskogan til Sydsvenskan.

- Vi kan jo ikke forbyde folk at gå til koncert. Men det handler om at tage hensyn til de andre koncertgæster. Musik vækker stærke følelser, og alle har deres oplevelse, som man på forskellig vis vil være i.

Brændevin med i operaen

Ifølge musikformidler Henrik Engelbrecht, der har skrevet om opera i guldalderens København, er klassisk musik faktisk blevet til i en tid, hvor der var plads til både larm og håndgemæng omkring koncerterne:

- Hvis du gik i Det Kongelige Teater for 200 år siden, var det ikke poser, man raslede med, man havde jo sin store madkurv med. Man havde brændevin, man havde alt muligt med. Det var tit man ikke oplevede, at ouverturen eksempelvis var slut, for man snakkede bare hen over det hele, siger han i Kulturen på P1 tirsdag.

- Set i den kontekst er det en lille smule sjovt, at der er nogen der kan blive så oprørte over, at der er nogen, der rasler lidt med en bolchepose. Men det er jo fordi, vi nu har en helt anden kultur end dengang.