Baggrunden for Händels store oratorium Israel i Ægypten er bibelhistorien om jødernes udfrielse fra ægyptisk trældom, og om lederskikkelsen Moses, der skiller vandene for sit folk. Händels skildring i musik af de plager som Moses lod hjemsøge ægypterne – sværme af lus, frøer, fluer og græshopper, og dertil blod, uvejr, ild, truende mørke og dødfødte børn – er et tidsløst og fængslende drama.
I en årrække var Händel Londons mest feterede komponist af italiensksprogede udstyrsoperaer. Men i løbet af 1730’erne blev det marked så mættet og konkurrenterne så mange at han måtte søge andre muligheder. I samklang med den voksende folkeligt-demokratiske tidsånd blev resultatet nye, dramatisk fortællende engelsksprogede oratorier; musik skræddersyet til et nyt, betalende publikum i byens operahuse. I den næste halve snes år komponerede han, oftest i rasende fart, en række oratorier, blandt dem i 1741 Messias.
Concerto Copenhagen fylder 25 i år, og åbnede jubelåret 2016 med en opførelse af Händels flotte oratorium. Klik på linket her ovenfor, og hør optagelsen direkte fra Konzerthaus i Wien 16. januar 2016. Med på scenen er bl.a. sopranen Joanne Lunn, tenor Nichoilas Mulroy og bassanger Jacob Bloch Jespersen. Musikalsk ledelse: Lars Ulrik Mortensen.
