PLAYLISTE http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:558d935aa11f9f0ce06693cb
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:558d935a6187a410e4d91eb5
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:558d935aa11f9f0ce06693cb
Mange mener, at Mendelssohn-Bartholdys to klavertrioer er de bedste, der nogensinde er skrevet. Sådan var det også på Mendelssohns egen tid. For Robert Schumann var den første klavertrio et "mesterværk, der også vil glæde vores børnebørn og oldebørn."
Det er let at give Schumann ret, når Sitkovetsky-trioens fortolkning af samme klavertrio snurrer i bevidstheden. Først elegant som en nyklippet sideskilning. Senere med uredt hår - pulserende af energi, der river fat i én. Og holder fast.
De tre musikere i Sitkovetsky-trioen er alle i begyndelsen af 30'erne og ved at få et ry ude i verden. Og de går ikke af vejen for at lade musikken dampe af liv.
Rige fortællinger
Mendelssohns to klavertrioer skifter nemlig ham, temperament og udtryk undervejs og bliver til detaljerige fortællinger, man må høre igen. Både for at få det hele med og for at genopleve energien i Sitkovetskys fortolkning.
Musikkens indre drama vokser adræt ud af fingrene på de tre musikere. Og mens man bemærker, at klavertrioernes romantiske mørke sender fingerkys til Mendelssohns mere intense kolleger som Wagner og Brahms, opdager man også, at Sitkovetsky-trioens Mendelssohn-stil er frigørende og rask i vendingen.
Naturlig tilstedeværelse
Klavertrio nr. 2 i c-mol er ingen undtagelse. De fire satser, som Mendelssohn skrev mellem februar og april 1845, spiller nærmest sig selv i hænderne på den unge trio. Så naturligt løser de opgaven. Men ikke uden at sætte modhager i undervejs.
For det er i spændingsforholdet mellem celloens dramatiske understregninger, klaverets klassiske lethed og violinens smukt flydende melodier - mellem det letbevægelige og det elegante - at Mendelssohns sølvskinnende musik virkelig forløses. Og Sitkovetsky-trioen kender alle vejene frem og tilbage i dét rum.
