Playliste:
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:56fe76bfa11f9f080840698c
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:56fab61ca11f9f0cb4b8f646
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:56fab61c6187a510bc92b7d8
For 400 år siden lavede den italienske komponist Monteverdi en revolution inden for vokalmusikken. Han satte ordene i centrum - og brugte musikken til at forløse dem. Det var en helt omvendt tankegang end i de foregående århundreder.
På Ugens Album kan du høre Monteverdis musik sunget med stor udtrykskraft af den tjekkiske mezzosopran Magdalena Kožená.
Fortæl publikum en historie
Magdalena Kožená voksede op bag jerntæppet og kom som 16-årig med i et barokensemble, hvor hun mødte Monteverdis musik. Hun lærte også det italienske sprog, som hun har holdt meget af lige siden.
”Monteverdis tekstvalg har utrolig høj kvalitet”, fortæller hun. ”Teksterne er for ham musikkens fundament. Han er egentlig ikke særlig interesseret i stemmepragt. Det vigtigste er sangerens evne til at fortælle en historie, så den bliver ægte og påvirker lytteren.”
Kærlighed på slagmarken
Det er stærke historier, Magdalena Kožená synger på Ugens Album. Der er uddrag fra Monteverdis opera ”Poppeas kroning”, en af verdens første. Og der er madrigaler, som i dette tilfælde er store musikalske monologer.
Det største værk er den 20 minutter lange ”Combattimento di Tancredi e Clorinda”, en slags miniopera om korsridderen Tancred. Han er i krig mod araberne og genkender desværre ikke Clorinda, som han elsker, selv om hun tilhører fjenden. Hun dør for hans sværd, men tilgiver ham inden hun udånder.
Spontant ligesom jazz
Hos Monteverdi har musikerne frihed under ansvar. Han nedskrev nemlig ofte kun melodien, bassen og becifringerne. Det er altså op til de medvirkende, hvordan musikken skal realiseres, hvilke tempi, hvilke instrumenter osv. ”For mig er det lidt ligesom jazz, hvor musikere reagerer spontant i øjeblikket”, siger Magdalena Kožená, der er som en fisk i vandet sammen med barokdirigenten Andrea Marcon.
”Andrea er en meget spontan person, fuld af glød og overraskelser”, siger hun. ”Vi kender hinanden så godt, at vi giver hinanden plads til at improvisere.”
Et godt eksempel er albummets første skæring, ”Zefiro torna”, der kører over en simpel rundgang. Monteverdi har tilføjet en slags trompetsolo for det gamle instrument zink, og både sangerinderne, orkestrets ”rytmegruppe” og zinkspilleren kaster sig ud i musikken, som blev den jammet frem. Sådan bliver 400 år gammel musik levende igen.
