Johann Sebastian Bachs ’Das Wohltemperierte Klavier’ er blandt de mest betydningsfulde værker i musikhistorien.
Det består af 48 præludier og fugaer, og er i virkeligheden en udforskning af musikkens tonearter. Værket er indspillet af tusindvis af pianister verden over.
Men Mie Miki spiller Bachs berømte musik på akkordeon istedet for klaver. Hun synes at hun kommer tættere på Bach, når hun tager ham helt ind i favnen (man holder et akkordeon mellem sine to arme, ligesom med en harmonika).
Det er en mere kropslig oplevelse at skabe musikken med blæsebælgens store åndedrag, og Mie Miki synes simpelthen, at musikken kommer tættere på, og føles mere menneskelig, når hun spiller den på akkordeon.
Artiklen fortsætter under boksen.
Hør smagsprøver fra Ugens Album
- •
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:595567116187a417288519f9
- •
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:595567116187a417288519f8
- •
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:59556712a11f9f0968619edc
Instrumentet fandtes ikke på Bachs tid
Det moderne akkordeon fandtes ikke på Bachs tid, men det er i slægt med de andre tasteinstrumenter, og med sit akkordeon giver Mie Miki Bachs berømte satser et udtryk af favnende, bløde toner - lange linjer og orgelagtige klange som man ikke ville kunne vriste ud af hverken cembalo eller klaver.
Mie Miki er født i japan og uddannet i Tyskland, hvor hun også i dag har sit virke som solist og konservatorieprofessor, og hun fortæller, at hun har arbejdet med ’Das Wohltemperierte Klavier’ lige siden hun begyndte sit musikliv. Faktisk var det Bachs skyld, at hun overhovedet ville være musiker.
- Som barn spillede jeg nogle af Bachs små stykker fra ’Anna Magdalena Bachs nodebog’, og mine første oplevelser med Bach som barn fascinerede mig så meget, at han blev min vejviser ind i en musikkarriere.
- Og jeg har haft den samme store kærlighed til Bachs musik lige siden, siger Mie Miki.
Udskød projektet igen og igen
At spille Bach er således noget Mie Miki har gjort hele sit liv, men at indspille ’Das Wohltemperierte Klavier’ er noget hun har udskudt flere gange.
Aftalen med pladeselskabet BIS lå der, men selvom hun egentlig havde godt styr på musikkens komplicerede og flerstemmige forløb, så var det ikke nok. Bachs Wohltemperierte Klavier er et værk der har en særligt ophøjethed for hende, og hvis man skal indspille det, kræver det mere end blot at kunne tonerne, siger hun:
- Det handler langtfra kun om at kunne det rent teknisk. Det er noget mere overordnet, jeg har ledt efter. Det handler om at kunne gå ind i musikkens verden med dens særlige stemning og historie.
Efter flere års tilløb valgte Mie Miki så endelig at indspille, og hun fandt roen til det i en lille kirke i Sverige. Resultatet er blevet et album, som nu er Ugens Album på P2 – et album der betyder meget for den musiker som står bag.
