Musiker "stjæler" fra de andre - Har ikke nok til sit eget instrument

Det er ikke altid nemt at finde klassiske stykker for kontrabas, men så må man låne. Nabil Shehata låner bl.a. fra celloen og får et smukt resultat ud af det på Ugens Album.

37-årige Nabil Shehata sagde sit job op i Berliner Filharmonikerne, bl.a. for at spille kammermusik på sin kontrabas.

En kontrabas er et instrument, der rummer udfordringer. Dels kræver det en stærk fysik og en vis kropsstørrelse at håndtere det store skrummel af et instrument. Dels har man som regel brug for nogle andre instrumenter at spille sammen med. Og endelig er der problemet: Hvad skal man så spille?

De kendte klassiske komponister har ikke været rundhåndet med at skrive for kontrabas. Bassister må kigge dybt i skufferne og se, hvad de kan finde. På Ugens Album lykkes det (ifølge P2's Jens Cornelius) for tysk-egyptiske Nabil Shehata, at forvandle sjælden kontrabasmusik til det rene guld: Hvem vidste, at en kontrabas kan klinge så smukt og lyrisk?

37-årige Nabil Shehata er en fuldendt kontrabassist med virtuos teknik, glansfuld klang og en vidunderlig evne til at frasere de romantiske melodier. Han er af tysk-egyptisk afstamning og har været solobassist i Berliner Filharmonikerne, men valgte at sige op fra det verdensberømte orkester, for at bruge tiden på at spille kammermusik og passe sin nye karriere som dirigent.

Trodser forestillingen om hvor hurtigt man kan spille

På Ugens Album spiller han sammen med sin storebror, pianisten Karim Shehata, og han har altså gravet kontrabas-perler frem. Fx den russiske komponist Reinhold Glière, der rent faktisk har skrevet pragtfuld senromantisk musik for kontrabas. Her får bassen lov til at spille skønne melodier.

Glière komponerede også en Tarantel - en ilter dans i italiensk stil, der trodser ens forestillinger om, hvor hurtigt man kan spille på så stort et instrument som en kontrabas. Glières gode ven, Sergej Koussevitzky, er et andet stort navn i kontrabassens historie. Han var omrejsende basvirtuos i begyndelsen af 1900-tallet, og som komponist skrev han den største af alle kontrabaskoncerter. Senere rejste han til USA og blev en berømt dirigent.

Koussevitzky lavede også den transskription af Max Bruchs cellostykke 'Kol Nidrei', som er med på Ugens Album. Bassister må nemlig ofte stjæle repertoire fra andre instrumenter, typisk fra celloerne. På samme måde afslutter Nabil Shehata sit album med Brahms’ Cellosonate nr. 1, spillet på kontrabas.

Hør smagsprøver fra Ugens album

  • http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:59491b99a11f9f12942b34fa

  • http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:59491b996187a41bbc3b7063

  • http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:59491b996187a41bbc3b7064