Ugen Album: Haydn: Koncerter

Ugens Album er en fremragende pakkeløsning med Haydns opfindsomme musik.

Il Pomo d'Oro spiller Haydn. (Foto: © Julien Mignot)

http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:57597f0da11f9f1cf0d1306c

http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:57597f0d6187a415189cd14c

http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:57597f49a11f9f1cf0d13076

Haydn skrev omkring 40 koncerter for forskellige instrumenter. De har ikke nogen ret fremtrædende plads i Haydns værkliste i forhold til hans over 100 symfonier og 70 strygekvartetter, der har haft så gevaldig historisk indflydelse. Dels var Haydn - med sine egne ord – ”ikke nogen troldmand på noget instrument”. Han spillede glimrende cembalo og violin, men var ikke som Mozart og Beethoven en kendt solist. Desuden foretrak man andre musikalske genrer ved det fyrstehof, hvor Haydn var ansat i årtier.

En hel håndfuld koncerter

Det har til sammen været med til, at Haydns solokoncerter ikke er så kendte. Ugens Album på P2 vil gerne rette op på det. Her har det italienske orkester Il Pomo d’Oro samlet en håndfuld værker på et dobbeltalbum: En hornkoncert, en violinkoncert, to cembalokoncerter og en dobbeltkoncert for violin og cembalo. Oven i hatten får man Haydns drillesyge Symfoni nr. 83 (med tilnavnet ”Hønen”), der propfuld af idéer trækker lytteren rundt ved næsen. Tilsammen udgør Ugens Album en fremragende pakkeløsning med Haydns endeløst opfindsomme musik.

Skrevet til tidens bedste musikere

Som kapelmester var Haydn omgivet af førsteklasses musikere. Hans Hornkoncert er skrevet til virtuosen Joseph Leutgeb, som Mozart også skrev sine hornkoncerter til. I Haydns koncert skal solisten både spille hurtige spring og smukke langsomme melodier, og der skal skiftes mellem det højeste og det dybeste leje. Dengang have horn ingen klapper, og alle toner måtte frembringes alene med læberne og ved at stikke hånden ind i hornets åbning.

Bedre kendt er Haydns klaverkoncerter. Koncerten i G-dur er skrevet for cembalo, klaverets forløber, mens Haydn betegnede den senere koncert fra 1780’erne i D-dur som egnet for både cembalo og det nymodens klaver.

Husk Haydns humor

Orkestret Il Pomo d’Oro har kun eksisteret i fire år, og det er faktisk vildt, at musikerne på så kort tid er blevet et af de bedste på historiske instrumenter. De spiller med et skønt, rytmisk bid og en mangfoldighed af farver. Og så er det et orkester med humor – en af de vigtigste ingredienser i Haydns musik.