Ugens Album: Brahms: Strygekvartetter og Klaverkvintet

”Det er virkelig ærgerligt, at Brahms ikke efterlod sig flere strygekvartetter”. Det siger Belcea Kvartetten, som på Ugens Album har indspillet de tre, der er. Ingen ved, hvor mange strygekvartetter Brahms i øvrigt kasserede og smed i kakkelovnen. Men sådan er præmissen hos Brahms: Kvalitet frem for kvantitet.

(Foto: © Jens Rasmussen DR)

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:581673086187a40f18e7d180

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:58167307a11f9f0eacae5e82

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:581673086187a40f18e7d181

Alt hænger sammen Brahms fik præstationsangst af at blive udråbt som musikkens fremtidshåb, da han var ung. Derfor havde han det længe svært med traditionsbelastede genrer som f.eks. strygekvartetten. Kampene er tydelige i hans Strygekvartet nr. 1, alene gennem valget af tonearten c-mol, som også var Beethovens foretrukne ”kamptoneart”. Ligesom med Brahms’ symfonier er nr. 2 af strygekvartetterne mildere end den første. Nødden var blevet knækket! Og i den afklarede 3. Strygekvartet skrevet et par år senere står på Brahms på toppen, kan overskue alt og mestrer det hele. ”Alt hænger sammen i Strygekvartet nr. 3”, siger Belcea Kvartetten, ”men forbindelserne er altid ukrukkede og charmerende.”

Jagten på den rette form Inden de tre strygekvartetter skrev Brahms i 1864 sin eneste Klaverkvintet. Det er et af de Brahms-værker, hvor han var i tvivl om, hvilket format musikken skulle have. Først udformede han den som en kvintet for strygere, men lavede den så om til en sonate for to klaverer. Hans nærmeste fortrolige, Clara Schumann, foreslog ham at lave et orkesterværk ud af musikken. Det råd fulgte Brahms ikke – det endte som en Klaverkvintet, dvs. strygekvartet plus klaver. Men ulmer der alligevel ikke noget endnu større i denne lidenskabelige musik?

Hudløshed og dramatisk sans På Ugens Album spilles musikken af Belcea Kvartetten. Navnet har de fra deres rumænske førsteviolinist, Corina Belcea, som dannede kvartetten i London sammen med tre af sine medstuderende. Siden dengang har der været et par udskiftninger i ensemblet, men ingen nedgang i kvaliteten. Ligesom hos Brahms bliver kvaliteten bare bedre og bedre med årene! Kvartettens hudløshed og dramatiske sans er overvældende: De suger os ind i Brahms’ følelsesverden, hvor længsel, angst, vilje og skønhed for åbent tæppe kæmper for forening.