Ugens Album: Cellokoncerter af Hertel, Hasse og C.P.E. Bach

Celloen springer ud som solist i fire tyske koncerter fra midten af 1700-tallet.

Playliste:

http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:57c57025a11f9f1448562232

http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:57c570256187a4163018a3cd

http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:57c57025a11f9f1448562233

Celloen frem i lyset! Det var en ret ny idé i midten af 1700-tallet.

Før havde celloen mest været brugt til at spille akkompagnement, men nu slog den igennem som soloinstrument.

På Ugens Album kan du høre fire cellokoncerter fra 1700-tallet, skrevet af tyske komponister, der boltrer sig i celloens muligheder.

Lærte kunsten i Italien

Den ældste af albummets komponister er Johan Adolph Hasse. Han skrev over 60 cellokoncerter.

På albummet hører man en af hans første, komponeret da han som ung mand boede i Napoli og lærte af italienerne, hvordan celloen kunne bruges solistisk.

Lidt yngre var Johann Wilhelm Hertel, hofkomponist i Schwerin helt oppe ved Østersøen. På Ugens Album hører man to af hans Cellokoncerter fra 1750’erne, som aldrig har været indspillet før (deres manuskripter gemte sig i et arkiv i Bruxelles).

Bachs stormfulde søn

Periodens mest berømte tyske komponist var dog Carl Philipp Emanuel Bach, søn af Johann Sebastian. Han var i årtier hofkomponist hos den stærkt musikbegejstrede Frederik den Store af Preussen.

Ved hoffet var der et umætteligt behov for musik, og det passede fint til C.P.E. Bachs energi. Han var ekstremt kvik i pæren, en meget levende sjæl, og hans musik bobler af uventede udtryk og idéer.

Et godt eksempel på det er hans stormfulde Cellokoncert i a-mol, som også er med på Ugens Album.

En russer sadler om

Og hvem er det så, der præsenterer os for disse ukendte tyske værker? Det er såmænd en flok russiske musikere.

I Rusland var man længe om at stige på bølgen med genopdagelser af den tidlige musik, som i Vesten tog fart i 1960’erne. Først efter Sovjetunionens opløsning blev der plads til nytænkning, og den rutinerede cellist Alexander Rudin fra Moskva begyndte at sadle om.

I dag bruger han meget af sin tid på at spille 1700-tals musik med orkestret Musica Viva, som han selv har grundlagt. De russiske musikere med deres historiske instrumenter er en dejlig overraskelse, ligesom de fire gamle cellokoncerter, der kommer frem i lyset igen.