36-årige Zsófia Boros er fra Ungarn. Hun er virtuos på sin guitar, men hvad der gør hende til noget særligt er hendes evner som digter og drømmer.
Hendes dybt personlige guitarspil kommer som fra en anden verden. Og derfor er det ligegyldigt, om den musik hun spiller, er skrevet i Argentina, Italien eller Aserbajdsjan.
Tag fx nummeret 'Koyunbaba' af italieneren Carlo Domeniconi. Koyunbaba var en hellig tyrkisk person fra middelalderen, en åndelig hyrde, der også lagde navn til et øde område i det sydvestlige Tyrkiet. I Domeniconis musik smelter indtrykkene sammen til en eksotisk fantasi fra et ubestemmeligt univers.
Smagsprøver fra Ugens album i P2
- •
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:58b9271ea11f9f1300ac9503
- •
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:58b9271e6187a402648ce30f
- •
http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:58b9271e6187a402648ce30e
Fotografier og digte i coveret
Generelt samler musikken med Zsófia Boros sig til et kort, men intenst album, hvor alt drejer sig om stemning og om at lytte uden fordomme. Det gådefulde og tågede pladeomslag er typisk for plademærket ECM.
De har deres helt egen kunstneriske stil, og musikken på et ECM-album har altid en karakteristisk blanding af skønhed, meditation og originalitet. Det ved plademærkets mange fans, og derfor hopper de gerne ud i ukendt musik, hvis bare der står ECM på coveret.
På typisk gådefuld manér indeholder ECM’s teksthæfte kun de mest fornødne oplysninger om stykkernes titler. Dertil nogle kunstneriske fotografier og et digt, der har samme titel som albummet, ”Local Objects”. Men ingen forklaring på, hvordan dette stykke poesi af amerikaneren Wallace Stevens hænger sammen med musikken. Hør pladen, læs digtet, og d(r)øm selv.
Måtte bare høre de tranceagtige klange
Zsófia Boros faldt selv i gryden som barn, da hun hørte en ECM-plade med den brasilianske guitarist Egberto Gismonti fra 1976:
- Jeg lyttede til den igen og igen. Jeg var bare nødt til at høre de klange, siger hun. På sit nye album hylder hun sine musikalske rødder ved at spille Gismontis tranceagtige 'Celebração de Núpcias'.
På to af albummets stykker, Jorge Cardosos 'Milonga' og Garotos 'Inspiração', indleder hun med små forspil, hun selv har lavet:
- Jeg bryder mig ikke om at gå direkte ind i det rum, hvor historien udspiller sig. Først vil jeg være lidt ude i haven og se på blomsterne, siger Zsófia Boros poetisk. ---------------------------------------------------------
'Local objects' er Ugens album i P2. Hør klip fra albummet her ovenfor. Hør mere om det i programmet P2 Anbefaler, lørdag 4. marts kl. 14.03.
