Det Kongelige Teater dropper ”uvurderlig” scene

Det Kongelige Teater har offentliggjort næste års sæson. Den populære scene Det Røde Rum bliver sløjfet, mens et fast ensemble bliver til virkelighed.

Det Kongelige Teater lukker scenen Det røde rum. Til gengæld bliver der etableret et fast ensemble på 20 skuespillere på teatret. (Foto: © TORBEN CHRISTENSEN, Scanpix)

Den lille, intime og populære scene på Det Kongelige Teater Det Røde Rum lukker. Scenen har ellers formået at tiltrække et bredere publikum, særligt unge.

- Det er en overraskelse. For det virkede som et koncept, som Det Kongelige Teater kunne have rigtig meget fornøjelse af, siger lektor i teatervidenskab ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet, Stig Jarl.

Han kalder Det Røde Rum en fantastisk blodtransfusion og vitalisering af det Kongelige Teater.

- Det var med til at gøre Det Kongelige Teater interessant på en helt anden måde for unge mennesker. I Det Røde Rum havde man en fornemmelse for, hvad der rører sig hos unge mennesker.

Har haft uvurderlig betydning

Lukningen af den populære scene kommer også bag på Laura Luise Schultz, der er lektor i Teater- og Performancestudier ved Københavns Universitet:

-Det Røde Rum har haft en uvurderlig betydning og har virkelig vendt skuden for Det Kongelige Teater. Man har formået at lave et unge-ensemble, der både har haft respekt for de traditionsbærende funktioner og samtidig har formået at opdatere det kunstneriske udtryk. Derfor er jeg lidt overrasket over disponeringen.

Har kysset og spyttet på hinanden

Det Røde Rum bliver afløst af en ny scene kaldet Mellemgulvet. Her vil danskerne fremover kunne se eksperimenterende forestillinger, ligesom en af de visionære kræfter bag Det Røde Rum – Elisa Kragerup – fortsat kommer til at sætte forestillinger op. Blandt andet 'Sofokles' og 'Ødipus og Antigone' er på programmet.

Samtidig genindfører skuespilchef Morten Kirkskov det store ensemble med 20 faste skuespillere. Det er rigtig vigtigt og kommer til at betyde meget for det Kongelige Teater, at der ikke længere er skuespillere, som kun er produktionsansat, mener Stig Jarl.

- Skuespillerne bliver sammenspillede rent kunstnerisk. De bliver et team. Og det var præcis det, der var styrken ved Det Røde Rum. Man havde fornemmelsen af, at de havde arbejdet, sloges, kysset og spyttet på hinanden i flere forskellige forestillinger. Og det gjorde, at de fik et særligt udtryk. Med ensemblet overfører Morten Kirkskov principperne fra Det Røde Rum til at omfatte hele skuespilhuset. Og det virker meget, meget lovende.

Frygter at miste den kunstneriske dynamik

Laura Luise Schulz kan godt se ideen i, at man gerne vil integrere dynamikken fra Det Røde Rum i resten af Det Kongelige Teaters aktiviteter, men er ikke helt overbevist om, at det vil lykkes.

- Det er fint, hvis man kan overføre profilen og satsningerne fra Det Røde Rum til resten af huset. Men det særlige ved den scene er jo, at skuespillere og instruktører har kendt hinanden så godt, at de har kunnet lave satsninger, der virkelig holder. Man kan være bange for, at konceptet mister den kunstneriske dynamik, når det udbredes, siger hun.

Nogle af den nye sæsons højdepunkter er teaterkoncerten ’Højskolesangbogen’ og et familieteater af Wikke & Rasmussen, mens Operaen blandt andet byder på byder på tåreperseren ’La Bohéme. Er man til ballet kan man se frem til blandt andet Bournonvilles ’Giselle’ i en ny version af Silja Schandorff og Nikolaj Hübbe og ’Alice i Eventyrland’ af den britiske koreograf Christopher Wheeldon.