På toppen af et bjerg i Andalusien har kunstmaleren Arne Haugen Sørensen skabt en isoleret tilværelse.
Her, langt væk fra daglig politik og tidens strømninger, kan han fokusere på tilværelsens store spørgsmål og omsætte det til malerier.
Som oftest henter han sine historier fra Bibelen eller den græske mytologi, der leverer masser af saft og kraft. Det er blevet til malerier over Syndefaldet, Judaskysset eller Den sidste nadver, som Arne Haugen Sørensen kan blive ved med at male og udforske.
- Det hænger sammen med den isolering, jeg lever i på den spanske bjergtop. Det ene religiøse billede tager det andet, fordi jeg har ro til at leve mig ind i hele den verden. Og der er ikke nogen, der river mig ud af den.
- Hvis jeg boede i Danmark, ville jeg nok blive flået ud af den, og folk ville grine og så videre. Dernede får jeg lov til at leve i min dårskab, siger Arne Haugen Sørensen til Kulturlørdag på P1.
Befinder sig bedst nær ondskab
Da han i 70'erne stadig boede i Danmark vandt de onde motiver, som han beskæftigede sig med, ikke særlig genklang. Han følte selv, at han var alene om at opdage, at der var ondskab i verden. Derfor flyttede han til Andalusien for at male.
- Spanien har for mig været det forjættede land i mange år. Her findes der masser af ondskab og sådan et sted befinder jeg mig bedst. Ondskab er en meget kreativ kraft og en af de mest interessante følelser at prøve at skildre i et maleri, mener Arne Haugen Sørensen.
Netop nu viser han 70 af sine malerier på Johannes Larsen Museet på Fyn. Selv om han efterhånden er blevet 82 år, er han slet ikke færdig med at udforske sine motiver.
- Der er rigeligt med kød på til flere liv, lyder det fra Arne Haugen Sørensen, der ser flere fordele i at hente godset fra tidløse beretninger, som alle har et vist kendskab til.
- Når man bruger den gamle historie, som alle kender, kan man løfte den op i en anden potens. Man skal ikke som maler opfinde sit eget sprog, men bruge vores fælles sprog, forny det, arbejde med det og forfine det.
Ikke-religiøs kirkekunstner
De mange motiver hentet fra Bibelen har givet ham prædikatet ”kirkekunstner”. Selv mener han, at det i den sammenhæng er en fordel, at han ikke selv er specielt religiøs.
- Det er en fordel ikke at være andagtsfuld i tilgangen til fortællingerne, siger Arne Haugen Sørensen, som dog er ude i et anliggende, der er ganske eksistentielt og personligt.
- Jeg har lært noget af at beskæftige mig med de her historier. Det er vigtigt og de har fået mig til at bevæge mig ind i områder, der har gjort mig klogere. Det har været et fartøj, som har ført mig ud på en spændende færd.
