Glem ’Flappy Bird’ og ’Candy Crush’: Nu skal du lege Kim Kardashian på iPhonen

Spillet ’Kim Kardashian: Hollywood’, hvor det gælder om at blive berømt, hitter stort. Spillet er godt tænkt, mener spilforsker.

Nu kan man bliver venner med hende her i spillet 'Kim Kardashian: Hollywood'. Det blev lanceret for to måneder siden og blev et hit med det samme. I spillet skal man arbejde for at blive den næste it-pige.

Først gjaldt det om at være en vred fugl i spillet 'Angry Birds'.

Så skulle man manøvrere en flagrende fugl udenom rør i 'Flappy Bird' eller knuse slik i 'Candy Crush'.

Men hvis man skal gøre sig håb om at være med på app-spil-beatet, skal man nu til at gå op i helt andre ting. Nu gælder det om at have evnerne til at sammensætte en glamourøs garderobe, få taget gode portrætbilleder og posere rigtigt på den røde løber.

Det nyeste hit-spil inden for online-spil er nemlig et spil om berømtheden Kim Kardashian, der er mest kendt for at gå på røde løbere, for at være gift med rapperen Kanye West og for sit reality-program 'Keeping up with the Kardashians'.

Kim K. vil hjælpe dig til berømmelse

Spillet udkom for to måneder siden og er allerede på top-5-listen over de mest indbringende iPhone-spil for tiden og på top 10 i Google Play-butikken ifølge L.A. Times. Ifølge The Atlantic er 'Kim Kardashian: Hollywood's popularitet også skyld i, at det ultrapopulære Candy Crush-spil aktie er for nedadgående.

Udover de mange downloads er det mest spektakulære ved spillet, at det er første gang et spil baseret på en virkelig person bliver så stort et hit.

I 'Kim Kardashian: Hollywood' spiller man en ung opadstræbende fashionista, der møder Kim Kardashian. Den verdensberømte it-girl vil gerne hjælpe en med at opnå et navn inden for celebritymiljøet i Hollywood, og målet bliver forsøgt nået ved, at man som spiller får taget billeder til en photoshoot, shopper nyt og glamourøst tøj, ligesom man skal træffe svære beslutninger såsom at beslutte, om man vil flirte eller netværke med en mand på en bar.

En tom skal man kan fylde ud

Ifølge lektor og spilforsker ved Københavns Universitet Lars Konzack, er spillet godt tænkt.

- Alene ved at spillet handler om Kim Kardashian, får du automatisk hendes store publikum til at downloade spillet. Men derudover er Kim Kardashian også en god model at bygge spillet op omkring, fordi hun kun er kendt for at være kendt. Hun er ikke kendt for at gøre noget eller mene noget, så hun er lidt ligesom en barbiedukke - en tom skal man kan fylde ud, som man har lyst til, siger han til dr.dk/kultur.

Ifølge Lars Konzack er Kardashian-spillet dog langt fra nyskabende. Det er stærkt inspireret af computerspil som 'Barbie Fashion Designer' fra 1996 og Sims-spillene fra 2000 og fremefter, der ligesom 'Kim Kardashian: Hollywood' udmærker sig ved at fungere i en "pigelegekultur", som Lars Konzack kalder det.

- Det er en tryg måde for piger at beskæftige sig med mode på. Man kan prøve modeverdenen af og købe lækkert modetøj i spillet uden at risikere noget. Hvis du køber noget virkeligt nyt modetøj, kan du risikere, at andre synes, det er grimt. Her er det bare din karakter, du leger med, og det gør det tillokkende og ufarligt, siger han.

Lignende apps på vej

Ifølge L.A. Times åbner Kardashian-appens succes nye muligheder at filmbranchen kan skabe lignende succeser for skuespillere og filmfigurer i en tid, hvor indtjeningen for eksempelvis DVD'er efterhånden er forsvindende lille, og behovet for en ny indtjeningskilde tilsvarende er stort.

Lars Konzack tror da også, at succesen med Kardashian-app'en vil inspirere andre til at gøre forsøget.

- Hvis man kan tjene penge på det, vil man gøre det igen. Nu er Kim Kardashian selvfølgelig first mover, og det giver en kæmpe fordel i forhold til al den opmærksomhed, hun nu modtager. Den 27. berømthed, der udgiver sit eget app-spil, modtager nok ikke samme mængde, siger han.