Briterne er helt vilde med danskernes ”hygge”, som er beskrevet vidt og bredt i flere bøger, der er udkommet i England gennem det sidste stykke tid.
Faktisk er "hygge" blevet så hot i Storbritannien, at det var meget tæt på at blive kåret som årets ord i ordbogsforlaget Collins’ årlige konkurrence. Det skriver The Guardian.
I hvert fald figurerer "hygge" på Collins top 10-liste over årets ord og beskrives af ordbogen som ”at skabe en dejlig og selskabelig atmosfære, som fremhæver velvære.”
Men hygge må se sig slået af et ord, der har fyldt meget i medierne – ikke bare i de britiske – men på verdensplan, nemlig ”Brexit”, som blev brugt i forbindelse med briternes farvel til EU efter en folkeafstemning i sommer.
Brexit-begrebet blev brugt første gang i 2013, men brugen af ordet er i år steget med 3.400 procent. En sådan stigning er ifølge Collins’ helt uhørt, og ordet blev allerede tidligere på året inkluderet i Collins’ ordbog.
Begreberne beskriver generation
Øvrige begreber som ”Trumpism”, ”snowflake generation”, ”throw shade” og ”sharenting” var også på top 10-listen.
"Trumpism" er naturligvis opkaldt efter den republikanske præsidentkandidat Donald Trump, mens ”snowflake generation” bruges til at betegne unge studerende, der er meget følsomme.
”Throw shade”er en forargende måde at betragte en anden person på, mens ”sharenting” - en blanding af ”share” og ”parent” – er en betegnelse for, når forældre deler billeder, videoer og så videre af deres børn på sociale medier.
Ifølge Helen Newstead fra Collins’ ordbøger har begreberne det tilfælles, at de bruges af - og til at beskrive - den generation, som er født i slutningen af forrige århundrede.
Årets ord herhjemme bliver fundet 16. december, hvor P1-programmet 'Sproglaboratoriet' i samarbejde med Dansk Sprognævn kårer vinderen. Sidste år løb ”flygtningestrømme” med sejren, der i 2014 gik til ”Mobilepay” og året forinden ”undskyld”.
