Det begyndte på en gade på Nørrebro i København 7. januar 1877.
Carl og Laura Aller besluttede sig for at grundlægge bladet Illustreret Familiejournal. De pantsatte alt, hvad de ejede, stiftede deres eget trykkeri og fik trykt det første magasin med en piberygende roma-kvinde på forsiden.
Carl Aller stod for det praktiske, mens Laura Aller var idékvinden bag og bestemte, hvad bladet, som senere fik navnet Familie Journal, skulle indeholde.
Både til kvinden, manden og barnet
Familie Journal skulle tale til hele familien. Kvinden i første omgang, men også til resten af familien, når bladet lå derhjemme. Manden kunne få de smarteste tip til småreparationerne og det sidste nye inden for naturvidenskab og teknik, mens børnene kunne få guides til at lave dukketeater og udklip.
Og det var åbenbart et hit. For Familie Journals oplag voksede hurtigt, og bladet blev et af landets største medier. I 1920’erne blev der solgt 235.000 blade i Danmark, når det udkom.
- Tiden op til første verdenskrig blev Familie Journal et af de største massemedier i Danmark. I begyndelsen af 1900-tallet havde stort set alle husstande enten Familie Journal eller Hjemmet. Og når man havde læst sit eget magasin, så byttede man med naboen, så man kunne læse begge to, siger Karen Klitgaard Povlsen, der er medieforsker ved Aarhus Universitet.
Ændrede sig i mellemkrigstiden
Hun fortæller, at Familie Journal dengang så markant anderledes ud, end det gør i dag. Dengang handlede bladet blandt andet om kunst, kultur, og om hvordan den nye verden så ud.
- Glansperioden for bladet var fra 1890 til 1920. Der ramte det tidsånden og var det moderne blad, hvor folk kunne lære at leve på moderne vis. Det var alt fra, at man skulle holde op med at slå sine børn, til at få indblik i den nye amerikanske naturvidenskab, rejser og alle de nye ting, der opstod på det tidspunkt, siger hun.
Men efter første verdenskrig kommer endnu flere magasiner til, og det ellers så populære magasin presses af faldende oplagstal. Fra at være et blad til mellemklassen i byerne bliver det et blad for dem udenfor byerne – typisk i Midt- og Vestjylland hos dem, der elsker at kræse om højtiderne med en god kage og læse lidt fiktion.
- Familie Journal kommer til at være et blad for det traditionsbærende lag i Danmark og går fra at være et blad med udblik til at lukke sig om sig selv og om det nationale, siger Karen Klitgaard Povlsen.
Familie Journals chefredaktør kalder selv bladet for stedet, hvor der er positive nyheder, og et trygt anker i en omskiftelig verden. Er der ikke et større behov for det end tidligere?
- Sidst, da jeg kiggede på læsertallene, blev jeg faktisk overrasket over, at Familie Journal havde overraskende godt fat i de yngre læsere. Det har en målgruppe, som mange andre blade ikke dækker. Men det ændrer ikke ved, at det er et presset blad, fordi den målgruppe ikke bliver større, siger hun.
Karen Klitgaard Povlsen tør dog ikke spå om, hvorvidt Familie Journal kan nå at blive 200 år.












