Popstjerne blev traumatiseret af terrorangreb - nu bearbejder hun det i ny sang

Med 'No More Tears Left to Cry' er Ariana Grande tilbage i spotlyset efter tragedien i Manchester sidste år.

Ariana Grande på scenen til den amerikanske festival Coachella i sidste weekend. (Foto: © Christopher Polk, 2018 Getty Images)

Den 22. maj sidste år blev Ariana Grande ramt af en uhyggelig tragedie.

Til hendes koncert i Manchester Arena udløste en islamistisk terrorist en hjemmelavet bombe, der dræbte gerningsmanden selv og 22 mennesker og sårede mere end 500 mennesker.

Trods chokket handlede den amerikanske popstjerne hurtigt og fik stablet en støttekoncert på benene to uger senere i Manchester.

Her kunne 50.000 tilskuere opleve berømtheder som Katy Perry, Coldplay, Justin Bieber, Miley Cyrus og Robbie Williams optræde gratis for at samle penge ind til fonden We Love Manchester Emergency Fund.

Håb på den anden side

Rent musikalsk har der dog siden været stille fra Ariana Grande– indtil nu. For med sin nye single, 'No Tears Left to Cry', vender hun tilbage til spotlyset med et nummer, der bearbejder traumet musikalsk.

http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5adef67ca11f9f170086b7d0

- Titlen skal selvfølgelig ses i det lys og er skrevet som en kærlighedssang, hvor pointen er, at der – trods hårde tider – er håb på den anden side, fortæller musikredaktør på P3, Mathias Buch Jensen, om nummeret, der et af de nye numre i rotation på kanalen i denne uge.

- Lydligt ruller Ariana Grande med et mere modent udtryk, og mine ører tænker Madonna.

'No Tears Left to Cry' er en trodsig fejring af livslyst; lyden af Ariana Grande, der tørrer tårerne væk og rammer dansegulvet.

Iscenesat som rendyrket uskyld

Selv om tragedien i Manchester kun adresseres indirekte i teksten – i beskrivelsen af en svær situation, man arbejder på at komme videre fra – er det selvfølgelig svært at lytte til 'No Tears Left to Cry' uafhængigt af den begivenhed.

Det giver det langsomt udfoldede, disco-influerede popnummer, som hun har skrevet sammen med producerlegenden Max Martin og amerikanske Savan Kotecha, en tyngde, der klæder Ariana Grande og afspejler hendes udvikling de seneste år.

På sine første to album, 'Yours Truly' (2013) og 'My Everything' (2014), blev hun iscenesat som renskuret popuskyldighed, som hun dog udfordrede med et mere 'voksent', flerdimensionelt og flirtende image på 'Dangerous Woman' fra 2016.

Spirende politisk vækkelse

Samtidig man seneste år kunnet spore en spirende politisk vækkelse hos 24-årige Ariana Grande-Butera.

Hun har åbent erklæret sig som feminist, udtalt sin støtte til LBGTQ-miljøet og optrådt til demonstrationer til fordel for en mere restriktiv våbenlovgivning i hjemlandet.

I det lys er 'No Tears Left to Cry' endnu et skridt i en mere moden og selvstændig retning.

Det bliver derfor spændende se, om hun vil behandle den livsomvæltende begivenhed mere direkte på det sit kommende fjerde studiealbum, som nummeret er den første forsmag på, men som endnu hverken har titel eller releasedato.