Amazon er landet i Sverige. Det er derfor tættere på end nogensinde før, at amazon.dk bliver en realitet.
Men hvad er Amazon egentlig for en størrelse? Og hvad betyder det for dig, der handler på nettet?
Når selskabet, der startede som en boghandel, rammer et nyt land, så rammer det hårdt.
Både i England, USA og hos vores naboer i Tyskland er Amazon den største netbutik. Her handlede ni ud af 10 tyskere i løbet af et år, viser en undersøgelse fra 2017.
Og faktisk er Amazon allerede stort i Danmark. En undersøgelse fra 2019 lavet af Dansk Industri viser, at en tredjedel af dem, der handler nettet, det seneste år har købt noget hos netgiganten.
Det gør selskabet til en af de største spillere, når det kommer til nethandel i Danmark.
Vi har spurgt to eksperter, hvad de tror, den forvoksede boghandler vil få af betydning, når den måske allerede næste år rammer os.
Vil det blive billigere at handle?
Dorte Wimmer, forbruger- og detailhandelsekspert hos Retail Scandinavia:
- Ja, er det korte svar. De udvælger typisk nogle produkter som legetøj og elektronik før jul. Så holder de øje med markedets priser og sætter deres egne ned.
- Det bliver særligt billigere, når man har et Prime-medlemsskab, som giver gratis fragt. Medlemsskabet, som er Amazons abonnementservice, giver også hurtigere levering og rabatter. Det er noget af det, der giver de største fordele for forbrugerne.
Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel:
- Jeg forventer, at det vil betyde lavere priser, fordi Amazon, og virksomhederne der sælger derinde, hele tiden vil sammenligne sig med andre, og det er også nemt for forbrugerne at sammenligne enkelte produkter.
- Noget, man dog skal være opmærksom på som forbruger, er, at nogle af produkterne kan være kopiprodukter. Andre produkter lever heller ikke op til de krav, vi stiller til sundhed, miljø og sikkerhed i EU. Så hvis noget er for billigt, så er det nogle gange for godt til at være sandt.
Vil du få bedre service?
Sidsel Dyrholm Holst:
- Hvis Amazon Prime kommer til Danmark, gør det en forskel. Det har de gjort i andre lande, og så får man hurtig og gratis levering, streamingtjenester, rabatter og alt muligt. Det vil være attraktivt for mange forbrugere. Desuden er Amazon også kendt for at gå meget langt for at gøre kunderne tilfredse.
- Men servicen er stadig ikke den samme, som hvis du går ned i en specialbutik og taler med en dygtig ansat i et kvarter.
Dorte Wimmer:
- I en undersøgelse, vi har lavet, svarer de danskere, der har handlet hos Amazon, at de har tillid til dem. Det skyldes, at virksomheden har være gode på selve produktet og hurtig levering.
- Det er også nemmere at handle der end på mange andre webshops: Den kan huske mine størrelser, min adresse og mine kortoplysninger. Det er også god service. De danske butikker skal godt nok stå tidligt op, hvis de vil følge med.
Vil min yndlings netbutik lukke?
Dorte Wimmer:
- De butikker, som kun har en webshop, de vil få det svært, fordi de kæmper direkte mod Amazon. Dem med både webshops og fysiske butikker vil dog have en fordel.
- Mange danske webbutikker har forberedt sig godt. Dem, som allerede tilbyder hurtig og gratis levering, de er foran resten. Desuden vil de steder, som specialiserer sig i for eksempel fiskegrej, de vil også have en klar fordel i at være specialister og give god rådgivning. Det kan Amazon ikke.
Sidsel Dyrholm Holst:
- Vi står godt rustet i Danmark. Danskerne er vant til at handle på nettet og har allerede høje forventninger og kender mange danske webshops - og her har de måske allerede en favorit. Amazon kommer til at kæmpe på en anden måde end på andre markeder, de er kommet ind på. Virksomhederne skal dog gøre sig klar eller overveje at sælge via Amazon.
- Men vi vil nok se, at der vil komme færre, men større webbutikker og platforme, hvor forbrugere vil handle. Men Amazon vil ikke til at starte med få en noget nær så stor andel af markedet, som vi har set i Tyskland, England og USA.
