Den sidste fredag i november er det officielt Black Friday.
Den uformelle shop-amok-helligdag har dog år efter år spredt sig til mere og mere af kalenderen og bør måske med rette betegnes som "Black Week" og nogle steder "Black weeks".
Derfor har dagen flere år været den dag på hele året, hvor danskernes dankort blev luftet flittigst, men hvordan bliver salget, når Black Friday sker i skyggen af inflation, rentestigninger og generel økonomisk usikkerhed?
Spørger man Ida Moesby, der er forbrugerøkonom hos Nordea, vil vi se to forskellige tendenser til årets salgsfest.
- På den ene side er mange husholdninger presset på økonomien, og vi ser samtidig, at flere er blevet meget bevidste om deres forbrug og har minimeret deres impulskøb. Det kan jo tale for, at man holder igen, siger Ida Moesby og fortsætter:
- På den anden side er vi også blevet mere bevidste om pris og de gode tilbud, så det kan også være, at der er nogle, der tænker, "julegaverne skal jo også købes" eller "det her køb har vi udskudt til Black Friday".
Hvordan tror du, at salget kommer til at være sammenlignet med sidste år?
- Jeg tror, at der vil blive omsat for nogenlunde det samme som sidste år, men i det ligger jo også, at priserne er steget så meget, og inflationen for oktober var på 10,1 procent, så mængden af varer, der bliver langet over disken, vil nok falde.
Ann Lehmann Erichsen, der er selvstændig forbrugerøkonom, forventer ligeledes, at forbrugerne vil dele sig i dem, der slet ikke mener, at der er råd til at bruge penge på Black Friday og dem, der taktisk vælger at lægge deres køb der for at spare penge.
Under alle omstændigheder er der trukket i håndbremsen på impulskøbene.
- Butikkerne kommer ikke til at sætte nogle rekorder i år. Det er svært at sætte procenter på, men jeg tror ikke et fald på 15 procent er et urealistisk bud, siger Ann Lehmann Erichsen.
Butikker vil skrue op for markedsføringer
Modsat sidste års Black Friday, hvor blandt andet corona gav store problemer med vareleverancerne, står butikkerne i år i en situation, hvor deres varelagre er fyldte, og de sidder på flere varer end forbrugerne er klar til at aftage.
Og det vil endnu mere end tidligere få butikkerne til at lufte de gode tilbud, mener Ann Lehmann Erichsen.
- I og med at butikkerne har mange varer på lager, vil de give nogle særligt gode tilbud, der kan være svære at stå for. Og det kan lokke lidt flere afsted, siger hun.
Ann Lehmann Erichsen minder om, at flere butikker er blevet taget i at hæve priserne kunstigt op til Black Friday for så at kunne fremvise en større prisnedsættelse på dagen.
Ida Moesby fra Nordea regner også med, at flere butikker vil gøre alt, hvad de kan, for at lokke så mange kunder i biksen eller på webshoppen som muligt.
- Butikkerne har meget nemmere ved at få varer, men mangler efterspørgsel, så der kan være mange butikker, der vil være ekstra aggressive for at sælge deres varer, siger hun.
Færre impulskøb
Ida Moesby mener, at forbrugerne vil være mere bevidste om kun at købe ting, de rent faktisk har brug for, når Black Fridays tilbud begynder at ramme butiksvinduer og internettets reklamebannere.
- Jeg tror, at vi vil øge vores forbrug under Black Friday, men jeg tror også, at det vil være et mere bevidst forbrug, så vi ikke vil se lige så mange impulskøb og fejlkøb.
Tal fra Nordea lavet af analyseinstituttet YouGov viser, at 16 procent i 2021 svarede, at "de var faldet for fristelsen til at købe noget på Black Friday, fordi det var meget nedsat, men senere fortrød købet".
Forvent bløde pakker under træet
Så er spørgsmålet så bare, hvilke varer der vil være i høj kurs til årets Black Friday.
Og i lyset af at så mange danskere kæmper med en presset økonomi, er det nok næppe luksusvarerne, der vil bliver revet ned fra hylderne.
Det vil i stedet blive købt varmt og fornuftigt ind, mener Ann Lehmann Erichsen.
- Vi har skruet ned for temperaturen alle steder, så mange mangler uldsweatre, gode sokker, gode tæpper og sådan nogle ting.
- Og der kan man bruge Black Friday til at få noget, der er lidt flottere til nedsat pris, hvis man vil købe julegaverne til Black Friday, siger Ann Lehmann Erichsen.