Efter BR-konkurs: 'Forbrugerne er rigtig dårligt stillet'

Det er dog helt særligt, at man som forbruger får mulighed for at bytte sine varer, siger vicedirektør i Forbrugerrådet.

Som kunde hos BR eller Toys "R" Us er dine muligheder meget begrænsede, efter at selskabet bag legetøjskæderne, Top-Toy, i dag har meldt ud, at de er gået konkurs.

Til gengæld er det overraskende, at virksomheden rent faktisk giver kunderne mulighed for at bytte deres indkøbte julevarer året ud.

Det siger Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

- Det normale er, at der går et jerntæppe ned, når en virksomhed er gået konkurs, og så kan man anmelde sine krav til konkursboet. Her har man faktisk valgt en lidt mere gelinde form af hensyn til julen. Det er faktisk en meget venlig måde at gennemføre en konkurs på, siger han.

Top-Toys konkurs kommer, efter virksomheden ellers havde fået godkendt en plan for en rekonstruktion kort før jul.

Men den plan har de nu valgt at opgive, efter at julehandlen ikke er gået så godt som forventet.

- Vi var kommet langt, havde fået godkendt vores plan og har arbejdet i døgndrift på at skabe rammerne for en rekonstruktion af Top-Toy, men i dag må vi erkende, at vi på grund af et svigtende julesalg ikke længere er i stand til at fortsætte rekonstruktionen, siger administrerende direktør Per Sigvardsson i en pressemeddelelse.

Dine penge er som udgangspunkt tabt

For kunderne betyder konkursen, at de ikke kan få indløst tilgodebeviser eller gavekort. De kan heller ikke få pengene tilbage fra indkøbte varer.

Og det er helt efter den normale drejebog, fortæller Vagn Jelsøe, der fortæller, at kundernes rettigheder generelt er meget begrænsede ved en konkurs.

- Forbrugere er faktisk rigtig dårligt stillet, når en virksomhed går konkurs. Hvad end man har af krav såsom gavekort eller forudbetalte varer, er det noget, der som udgangspunkt er tabt, siger han og fortsætter:

- Men hvis gavekortet er købt med et internationalt kreditkort, så vil der typisk være tilknyttet en konkursforsikring til kortet, så der kan man henvende sig til sin bank og få tabet dækket.

Som kunde har du også den mulighed, at du kan kontakte kuratoren for konkursboet og gøre et krav gældende.

Når kuratoren har gjort helt boet op, vil han nemlig fordele pengene til kreditorerne. Man skal dog være opmærksom på, at man bestemt ikke står forrest i køen.

Kuratoren og de danske skattemyndigheder skal nemlig først have en andel, forklarer Vagn Jelsøe.

- Så man skal som kunde ikke sætte næsen op efter, at der er særlig meget tilbage, siger han.

Som kunde kan man bytte sine varer i en af 24 BR og Toys "R" Us-butikker

Disse butikker har åbent

  • BR i Algade i Aalborg

  • BR i Rødovre

  • BR i Rosengårdscenteret i Odense

  • BR i Nykøbing Falster

  • BR Frederiksberg Centret

  • BR i Kolding Storcenter

  • BR i Randers Storcenter

  • BR på Roskilde Torv

  • BR i Bruuns Galleri i Aarhus

  • BR i Borgen i Sønderborg

  • Toys’r’us i Taastrup

  • Toys’r’us i Rødovre

  • Toys’r’us i Aalborg

  • Toys 'r’ us Odense

  • Toys’r’us i Tilst

  • Toys’r’us i Esbjerg

  • Toys’r’us i Næstved

  • Toys’r’us i Gentofte

  • Toys’r’us i Kolding

  • Toys’r’us i Holbæk

  • Toys’r’us i Field's

  • Toys’r’us i Holstebro

  • Toys’r’us i Slagelse

  • Toys’r’us i Viborg