Mange har onsdag kontaktet DR med historier om problemer med døde links.
Frem mod 2024 skal alle boligejere nemlig have en ny ejendomsvurdering, og i processen får man en kort besked i e-boks med et link til vurderingspotalen.dk, hvor man kan rette oplysninger om ens bolig.
Men der er ingen hjælp at hente for dem, der er kommet i klemme, efter at de har modtaget et link, der ikke virkede, i beskeden om deres nye ejendomsvurdering.
Problemerne med døde links og manglende oplysninger er yderligere sat på spidsen af, at der er en skarp frist på fire uger for at komme med rettelser til de nye ejendomsvurderinger.
Tip os:
- •
Har du i dine tidligere ejendomsvurderinger fået rabat på værdien af din grund, som ikke fremgår af din nye ejendomsvurdering? Skriv til vurdering@dr.dk
I de første sager sendte man alle oplysninger i e-boks. Men i foråret gik Vurderingsstyrelsen over til en ren digital løsning, så ejere af omkring 94.000 boliger kun har fået et link og en kort besked, hvor der ikke står noget om tidsfristen på fire uger.
Vurderingsstyrelsen kender ikke selv omfanget af links, der ikke har virket. Men DR Nyheder har talt med en lang række boligejere, der alle fortæller, at de har oplevet problemet.
Blandt andre Birgit Hald, som har fået en besked om sin nye ejendomsvurdering.
- Da vi går ind for at åbne beskeden, fungerer linket ikke. Så vi er i samme båd som mange andre. Jeg har også talt med andre, som har haft samme oplevelse, siger hun.
'Dybt frustrerede'
Men nu er de fire uger gået, og Birgit Hald må klage, hvis hun vil forsøge at ændre vurderingen, mener Vurderingsstyrelsen.
Men i klageperioden skal hun finde langt større fejl i sagen. Og det er ikke rimeligt, når det er skattevæsnet, der har lavet fejlen, mener hun.
- Det er mangel på retssikkerhed. Det kan ikke være korrekt, når det er styrelsen, der sender noget ud uden information, så man kan reagere.
- Personligt er vi dybt frustrerede, men jeg tror også på, at det mindsker retssikkerheden i samfundet, at der laves sådan noget her, siger Birgit Hald.
Også Erling Rohard fra Haderslev har modtaget en besked med et link, der ikke virkede.
Men der står ikke noget i beskeden om, at familien kun havde fire uger til at rette fejl, fortæller han.
Der står heller ikke noget om, hvad Erling Rohard skal gøre, hvis linket ikke virker.
- Jeg har ringet til Skat i denne uge, og de siger, jeg skal betale et klagegebyr på 1.100 kroner.
- Men det er jo en fejl i deres administration. Det kan ikke være os, der skal bære ansvaret for deres fejl, siger han.
Skal betale klagegebyr
Flere juridiske eksperter mener, at Vurderingsstyrelsen bryder loven.
- Når der er tale om et forholdsvist klart brud som her, og myndigheden er enig i, at linket ikke har virket, så mener jeg, at der pligt til at genoptage sagen, siger Sten Bønsing, der er professor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet.
Men skattevæsnet nægter at genstarte sagen. I stedet må Erling Rohard betale klagegebyr og forsøge at finde 20 procent fejl i den nye vurdering.
Sådan er reglerne, hvis du er uenig:
- •
I deklarationsperioden (fire uger fra første besked i e-boks): Du skal bevise, at styrelsens vurdering er mindst fem procent forkert.
- •
Hvis din bolig eksempelvis er vurderet til en million kroner, skal de fundne fejl eller andre oplysninger altså som minimum udgøre værdier, der kan flytte værdien af hele den nye vurdering ned med mindst 50.000 kroner.
- •
I klageperioden (tre måneder fra besked om klageadgang): Du skal bevise, at styrelsens vurdering er mindst 20 procent forkert.
- •
Tager vi igen udgangspunkt i en bolig til en million kroner, så er det altså nu som minimum 200.000 kroner, du skal kunne flytte værdien af den nye vurdering ned ved at klage. Ellers afvises sagen.
Havde han nået det inden for de fire uger, var kravet kun fem procent.
Erling Rohard vil gerne have lavet om på vurderingen, så han får en ny frist på fire uger.
- Det er som, at de tænker, det her går over. Men det gør det bare ikke for os, siger han.
'Som at tale til en dør'
Også Line Wolff fra Kolding har haft problemet.
Hun og hendes mand har flere gange forsøgt at ringe til både Vurderingsstyrelsen og Skattestyrelsen, fortæller hun.
- Det var som at tale til en dør. Vi fik at vide, at vi kunne klage, når klagemuligheden åbnede til efteråret, og at der ikke var mere at gøre.
- Vi skal bare acceptere, at vi er blevet snydt. Sådan føles det. Det er yderst frustrerende, siger Line Wolff.
Vil ikke genstarte sager
For at undgå mere forvirring og missede frister planlægger Vurderingsstyrelsen at ændre i teksten i de beskeder, som boligejere i fremtiden vil blive mødt med i e-boks.
Styrelsen har nu tilføjet, at du som boligejer også kan logge ind via vurderingsportalen.dk, men man har endnu ikke skrevet information om fristen på fire uger ind i beskederne.
Men selvom det er skattevæsnets egen fejl, der nu er skyld i, at flere boligejere er i klemme, så vil Vurderingsstyrelsen ikke genstarte sagerne.
Det siger kontorchef i Vurderingsstyrelsen Lone Holm Mikkelsen.
- Forløbet er sådan, at vi har fire uger til en deklarationsfase, fordi der sidder nogle i den anden ende, som gerne vil have deres vurdering. Når de fire uger er gået, sender vi en vurderingsmeddelelse. Derefter er det videre forløb, at hvis man synes, man har oplysninger, som man gerne ville have taget hensyn til, så kan vi se på det, hvis man klager, siger hun.
I forhold til det konkrete problem med døde links har Vurderingsstyrelsen hørt fra flere frustrerede boligejere. Men styrelsen ved ikke, hvor mange der har oplevet problemet, siger Lone Holm Mikkelsen.
- Vi har ikke noget eksakt tal. Men det er rigtigt ærgerligt, hvis der er nogle, der har haft den oplevelse. Og vi har ikke tal, men vi har haft på fornemmelsen, at der er en del, der har haft udfordringer med det.