Din bils kilometertæller kan være spolet uden du ved det

En såkaldt kilometerjustering kan købes på nettet – også med løsninger, der ikke kan spores.

Mekaniker Torben Jensen forklarer, hvordan en kilometertæller kan spoles tilbage, så det ikke kan opdages.

Kilometertallet er en væsentlig faktor, når der handles bil. Det er afgørende for prisen og en vigtig indikator for, hvor brugt en bil er.

Derfor er kilometertallet også altid angivet i bilannoncerne, men i realiteten kan du ikke vide dig sikker på det oplyste tal.

For kilometertælleren kan spoles tilbage. Det er fuldt lovligt, det koster ikke alverden og kan gøres på under en time.

Svindel for milliarder

En undersøgelse fra 2010 anslår, at kilometerspoling årligt koster de europæiske forbrugerne 35–75 milliarder kroner.

- På europæisk plan ved vi, at det er et sted mellem 30 og 40 procent af de brugte biler, der er svindlet med, men på nuværende tidspunkt har vi ikke det fulde overblik over, hvad der er svindlet med i Danmark, og hvor stort omfanget er, siger teknisk chef i FDM, Lone Otto.

FDM er derfor ved at kortlægge omfanget af kilometerspoling i Danmark. Men hvor det tidligere var ældre og importerede brugte biler, der blev spolet, ser FDM nu en ny tendens.

- Førhen kiggede man primært på biler, der blev importeret syd for grænsen. Der var en stor gevinst for sælgeren ved at sælge biler til os forbrugere i Danmark med væsentligt lavere kilometertal. Men det vi ser nu er, at det også er nyere biler og især leasingbiler, der spoles. Og oftest bliver der svindlet med kilometerne, inden leasingbilerne når første service eller første syn, forklarer Lone Otto.

Næsten umuligt at opdage

En bils kilometerstand noteres ved syn. Derfor kan man på forskellige apps og hjemmesider tjekke, om der er fusket med tallene, som vist her.

Men for at se den historik, kræver det, at bilen har været gennem mindst to syn. Spoles kilometertælleren tilbage, før bilen synes første gang, eller spoles den bare ikke længere tilbage end til det antal kilometer, bilen fik noteret ved forrige syn, er det svært at opdage at den er spolet selv for erfarne mekanikere.

- Det er næsten umuligt, for de kan gøre det elektronisk, og så kan jeg ikke se det på bilens data, og jeg kan ikke se på en bil, om den har kørt 50.000 eller 100.000 kilometer mere eller mindre. Det er jo et spørgsmål om, hvor god ejeren har været ved bilen, siger mekaniker Torben Jensen fra Globus Biler i Silkeborg.

Nemt og billigt

Er man ude efter at få spolet nogle tusinde kilometer af kilometertælleren, er det forbavsende let at få gjort. En hurtig søgning på nettet leder eksempelvis til siderne km-justering-dk og speedometer.dk.

- Kontakt os og få tid allerede i dag, står der på km-justering.dk, der tilbyder ’justering af km for kun 900 kr.’

På siden kan interesserede hurtigt finde mærke, model og årgang for deres egen bil. Eksempelvis koster en såkaldt justering af en Skoda Octavia 2000 kr.

Begge sider tilbyder desuden kilometerjustering, der ikke kan spores.

- Det er ikke noget, jeg skal blande mig i. Regler og love skal du selv kende, det står klart og tydeligt på hjemmesiden. Jeg kan godt sætte den på nul. En løsning, hvor det ikke kan spores, er også muligt, siger de hos km-justering.dk, da en journalist fra DR’s forbrugerprogram Kontant ringer dem op.

Firmaet henholder sig i øvrigt til, at love og regler på området klart fremgår af hjemmesiden. Her skriver de blandt andet:

- Der findes ingen domme eller regler, der positivt siger, at kilometerjustering er lovligt, og det behøver der ikke at være, så længe der ikke findes nogle regler, der siger, at kilometerjustering er ulovligt.

Modul sætter tælleren i stå

Ud over kilometerspoling kan interesserede også købe udstyret, hvis de selv ønsker at spole tælleren. Begge hjemmesider sælger desuden et modul, der kan sætte kilometertælleren helt i stå.

- Smart enhed, der forhindrer at køretøjet registrerer antal kilometer under kørsel. Med et enkelt klik under kørsel, fryses kilometertallet i speedometeret + sekundære hukommelser, så de ikke tæller. Nem og hurtig installation samt brugervenlighed, lyder beskrivelsen på km-justering.dk.

For under 7000 kroner kan ejeren af en Skoda Octavia på den måde få spolet eksempelvis 50.000 kilometer af tælleren og sætte den helt i stå indtil et eventuelt salg.

Fik spolet BMW i bytte

Når kilometerspoling er lovligt, er det fordi, det i nogle tilfælde kan være nødvendigt.

- Det er grotesk, men det er fordi, der er folk, der skifter speedometer, hvis det er gået i stykker, og her skal det selvfølgelig være lovligt. Man kan så frygte, at der er nogen, der ikke er ærlige og gør det for pengenes skyld, fortæller direktør i Globus Biler, Henrik Thomsen.

Som køber må man altså sætte sin lid til, at vedkommende man køber bil af, oplyser det, hvis bilen er spolet. Men selv professionelle forhandlere bliver snydt.

- For halvandet år siden tog vi en BMW i bytte. Da var der en af vores folk, der var opmærksom. Han syntes ikke, den lignede en bil, der havde kørt det, vi købte den til. Det viste sig også, at den var spolet på tælleren, fortæller Henrik Thomsen, der måtte sluge tabet.

- Som forhandler kan vi kun lave et civilt søgsmål, og det har store økonomiske omkostninger, så vi smed håndklædet i ringen, kørte bilen på auktion og lavede den som bortsalg, siger han.

En uigennemskuelig jungle

Når selv erfarne forhandlere på den måde bliver snydt, er det svært for den almindelige forbruger at gennemskue, om en bil er spolet eller ej. Men problemet kan løses.

I Belgien indførte de i 2007 det såkaldte Car-Pass – en logbog hvor kilometertælleren aflæses ved alle besøg på et værksted og ikke kun ved syn. Det har stort set udryddet problemet med spolede kilometertællere i landet.

Kontant har forsøgt at få transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at forholde sig til, hvorfor kilometerspoling er lovligt. Det har ministeren ikke ønsket at svare på, men han skriver i en mail til Kontant, at omfanget nu skal undersøges.

- Jeg har bedt Færdselsstyrelsen om at undersøge, hvor udbredt fænomenet er, hvilke muligheder der er for at bevise, om der er sket manipulation med en bils kilometertæller, samt om der er behov for tiltag på området, skriver han.

Indtil videre må forbrugerne derfor se sig for og forsøge at gardere sig.

- Det er en uigennemskuelig jungle derude, for der er ikke mange ting, man som forbruger kan gøre, udover at handle hos en anerkendt forhandler og ikke på det private marked, siger Henrik Thomsen.