Gummistøvlerne må ikke svuppe, når junior skal ud og pjaske i vandpytter, og derfor kan det være rart at få støvlerne prøvet i den lokale skobutik på de små fødder inden køb.
Turen til den lokale forhandler betyder dog ikke nødvendigvis, at butikken får penge i kassen.
Fra flere butikker lyder det, at folk kommer ind og prøver deres varer for så at gå hjem og bestille dem på internettet.
Det er en tendens, vi vil se meget mere til i fremtiden, vurderer lektor og ekspert i detailhandel Ole Storm Jørgensen fra Erhvervsakademi Dania.
- Jeg kan ikke se, at de fysiske butikker kan overleve på langt sigt, hvis man ikke redefinerer dem fuldstændig, siger han.
Forsømt onlinesalg
Nogle brudekjolebutikker er begyndt at tage gebyr fra kunder, der vil prøve deres kjoler.
De er trætte af at bruge tid på rådgivning og at sende kjoler til rens efter prøvning, når kunderne først tager Dankortet frem hjemme foran skærmen, hvor den udvalgte kjole er fundet billigere på internettet.
Men ifølge lektoren har de fysiske butikker i en vis grad forsømt at være en del af onlinesalget.
- Hvis butikkerne fortsætter med at tænke på sig selv som steder, hvor folk kommer for at handle, hvis de sørger for at have varer nok, så bliver butikkerne enormt pressede, hvis vi kigger fem til ti år frem i tiden, siger han.
I forlængelse heraf giver han et bud på en løsning for de butiksindehavere, der føler sig truet på deres indkomst af internethandlen:
- Man skal i højere grad tænke på sin butik, som et sted, hvor man kan udstille sine varer for så at sælge dem på eksempelvis en webshop.
Droner og selvkørende biler
Det er ifølge lektoren svært at sige, præcis hvor hurtigt handlen vil rykke over på internettet.
- Det handler primært om, hvornår vi som forbrugere tager nye ting til os. Lige nu er der ikke nogen tvivl om, at der er visse logistikudfordringer i forhold til at få varer bragt ud. En af dem er, hvor man for eksempel skal anbringe fødevarer, når de bliver bragt ud, siger han.
I den sammenhæng kan robotteknologi blive en faktor, som ikke kan udelades af ligningen, men som man endnu ikke kender størrelsen på.
- Jeg tror slet ikke, der er nogen, der endnu kan overskue, hvilken betydning selvkørende biler og droner kan få i forhold til udbringning af varer, siger Ole Storm Jørgensen.
Danmark mister vækst
Lektoren forventer dog ikke, at vi inden længe vil se et hav af gabende tomme butikslokaler i de danske byer.
Derimod forventer han, at der netop vil komme nye typer butikker, hvor kunderne går hen for at opleve produkter og for at blive inspireret.
- For nogle typer fødevarer er der også nogle ekstra sanseoplevelser i spil, hvor der nok stadig vil være salg. Men der vil specialbutikkerne nok vinde frem, siger Ole Storm Jørgensen.
Samtidig påpeger han, at det mest bekymrende måske ikke er, at danske forbrugere forsvinder ud af de fysiske butikker.
Han henviser til, at mange danskere klikker varer hjem fra udenlandske internetsider, så salget forsvinder helt ud af Danmark.
- På den lange bane er det negativt i forhold til den danske økonomi og vækst her i Danmark, siger han.