Mærsk-chef kigger i krystalkuglen: 'Vi tror ikke, der kommer en ny global nedlukning'

Verdens største spiller på containerfragt ser lysere på fremtiden end for bare tre måneder siden.

Indonesisk sundhedspersonale sprøjter desinficerende middel på flypassagerer, efter de ankommer med fly fra Wuhan, Kina i begyndelsen af coronakrisen. (Foto: ANTARA FOTO © Scanpix)

Mørke skyer truede i foråret med at hive tæppet væk under verdenshandlen og fragten af varer i 2020.

Men det er slet ikke gået så galt som frygtet, mener den administrerende direktør i fragtgiganten Mærsk, Søren Skou.

- Vores omkostninger bliver ved med at bevæge sig i den rigtige retning. Vi har også set stigende fragtrater i det forgangne kvartal, siger han.

Styrker indtjening trods corona

En meget stor del af verdenshandlen flyttes i containerskibe, og på det marked er Mærsk verdens største spiller.

I dag er koncernen kommet med et nyt regnskab, som viser, at Mærsk kommer ud af andet kvartal med en fortjeneste på 519 millioner dollar eller godt 3,2 milliarder kroner før skat.

Bare for tre måneder siden forventede Mærsk en nedgang i containerfragten på 20-25 procent.

- Det gik heldigvis ikke så galt, men det gik faktisk ret galt. Mængderne var nede med 14-16 procent i kvartalet. Så det er en meget dramatisk reduktion i efterspørgslen fra vores kunder, siger Søren Skou.

Hvordan kan mindre fragt gøre, at I styrker indtjeningen?

- Vi har haft en positiv effekt af lavere oliepris og højere fragtrater. Og endelig har vi skåret ned på omkostninger generelt. Vi forventer et tredje kvartal, hvor vores mængder er nede 4-6 procent i forhold til samme periode sidste år, siger Søren Skou.

'Amerikanere vil have nye fladskærme'

Det er især det amerikanske marked, der i den seneste måned er gået stærkt opad - godt hjulpet på vej af hjælpepakker, fortæller Søren Skou.

Mærsk har i dag langt flere skibe i ruter på Stillehavet end ved samme tid sidste år.

- Amerikanerne har virkelig sat turbo på import af varer. Vores industri får en smule fordel af, at mange af de penge, som tidligere ville være gået til restaurantbesøg, rejser og sportsoplevelser, nu bliver brugt på en ny fladskærm, havemøbler og den slags, siger han.

Til gengæld ser det mere sort ud i Sydamerika.

- Der er det virkelig gået dårligt. Det var den region i verden, der blev sidst ramt af coronaen, og der har vores mængder været langt nede under 20 procent i de seneste måneder, siger Søren Skou.

Ser lysere på fremtiden

Tilbage i maj ville Mærsk helt undtagelsesvist ikke give sine investorer nogen tal for forventningerne til resultatet i 2020.

I forbindelse med dagens regnskab tør Mærsks direktør dog godt kigge i krystalkuglen for 2020.

Nu forventer selskabet et driftsoverskud, på hvad der svarer til mellem 37 og 44 milliarder kroner i år.

- Nu er vi begyndt at se, hvordan vi har klaret os igennem andet kvartal. Og vi har god forventning til, hvordan tredje kvartal vil ende. I fjerde kvartal kan der dog stadig ske ting, siger Søren Skou.

Mærsk holder onsdag pressemøde i hovedkontoret på Esplanaden i København, efter at koncernen har offentliggjort regnskab for andet kvartal. (Foto: Martin Sylvest © Scanpix)

Normalt er sensommeren og begyndelsen af efteråret en travl periode, fordi virksomheder allerede nu begynder at bestille de varer, der skal sælges i julehandlen til december.

Men med et ben godt inde i tredje kvartal ser Mærk dog en forbedring i efterspørgslen, som koncernen regner med vil fortsætte.

Og så er Mærsks administrerende direktør også overbevist om, at myndighederne i fremtiden bedre vil kunne håndtere udbrud af corona, så hele industrier og samfund ikke er nødt til at lukke ned igen, siger han.

- Vi tror ikke, at der kommer en global nedlukning igen, fordi myndighederne er blevet meget bedre til lokalt og regionalt at håndtere sygdommen, som vi også gør her i Danmark, siger Søren Skou.

Facebook
Twitter