En måned efter at have bestilt sine største containerskibe nogensinde er Maersk Line klar med en ny ordre.
A.P. Møller-Mærsks containerrederi har onsdag bestilt ni 353 meter lange skibe med en kapacitet på 14.000 tyvefodscontainere (teu) for i alt 1,1 milliarder dollar (7,44 milliarder kroner).
Samtidig har rederiet option på yderligere ni skibe af samme størrelse hos Hyundai-værftet i Sydkorea. Det skriver Maersk Line i en pressemeddelelse.
Nødvendigt for at følge markedet
Rederiet bestilte i starten af juni 11 skibe fra Daewoo-værftet på 19.630 teu (en teu svarer omtrent til 39 kubikmeter, red.) hver. De skibe er en videreudvikling af rederiets hidtil største skibsklasse, Triple E-skibene, på godt 18.300 teu stykket.
Den nye ordre vil føje minimum 126.000 teu til rederiets kapacitet i løbet af 2017 og bidrage til den flådevækst på i omegnen af 425.000 teu, der ifølge Maersk Lines estimater er nødvendig for at følge med markedet og ikke tabe markedsandele.
Fleksibel flåde
Og mens de største skibe i den lyseblå flåde er indkøbt specifikt til at sejle på den travle rute mellem Asien og Europa, tilbyder denne mindre størrelse mere fleksibilitet:
- Med denne ordre har vi tage en ny fremgangsmåde i brug. Skibene er designet til at sejle på og operere effektivt på mange ruter og ikke kun én bestemt. De vil hjælpe os med at opretholde konkurrenceevnen og gøre vores flåde mere fleksibel og effektiv, siger Søren Toft, driftsdirektør i Maersk Line, i meddelelsen.
Maersk Lines flåde var i maj 2015 på 2,9 millioner teu, hvoraf de 1,7 millioner teu, fordel på 273 skibe, var ejet af rederiet selv. Den resterende kapacitet var indchartret, fordelt på 335 skibe.
Med onsdagens ordre er ordrebogen oppe på godt 0,5 millioner teu, svarende til 16 procent af flåden, eksklusive optioner.
/ritzau/FINANS