Postnord-chefer: Vi har ikke kunnet følge med digitaliseringen i Danmark

Digitaliseringen i Danmark går ifølge Postnord så stærkt, at en dyr omstilling og fyringer er nødvendige.

Her kan du se administrerende direktør for Postnord i Danmark, Peter Kjær Jensen, kommentere de varslede fyringer.

I Danmark er der nu så langt imellem de knitrende papirbreve, der skal hentes i postkassen, at Postnord varsler en tur med den helt store sparekniv.

Der skal i de kommende to til tre år skæres mellem 3.500 og 4.000 ansatte væk i den danske del af postforretningen.

De skal både fyres i produktionen og administrationen, siger administrerende direktør i Postnord i Danmark Peter Kjær Jensen.

- Det skyldes simpelthen, at folk ikke sender så mange breve, som de har gjort. Brevmængden er nået ned på et niveau, hvor vi er nødt til fuldstændigt at gentænke den model, vi fremadrettet skal bruge til levering af breve, siger han.

Omstillingen bliver "ganske dyr"

Koncernchef og administrerende direktør i Sverige Haakan Ericsson understreger, at Postnord gør - og har gjort - meget for at tilpasse sig digitaliseringen.

Men hvor der fortsat sendes mange breve i Sverige, så er digitaliseringen gået så hurtigt i Danmark, at Postnord ikke har kunnet følge med.

- I Sverige går den ganske kontrolleret, og det kan vi håndtere, men sidste år stod det klart, at vi med digitaliseringens hastighed er blevet tvunget til at tage et nyt greb, siger Haakan Ericsson.

Det nye greb, koncernchefen henviser til, er, at Postnord sammenlægger brev- og pakkedistributionen og indfører en ny produktionsmodel.

Ifølge Haakan Ericsson vil det gøre virksomheden mere fleksibel, fordi logistikken bag distribution af breve og pakker bliver den samme.

- Man kan aldrig love noget præcist, men vi er overbeviste om, at dette vil give os en lønsom forretning, siger han.

Omstillingen bliver dog "ganske dyr", fortæller Haakan Ericsson.

Det skyldes ikke mindst, at omkring en tredjedel af personalet i Danmark kommer fra tidligere tjenestemandsstillinger og derfor har lange opsigelsesvarsler og fritstillingsperioder på op til tre år.

På den baggrund vurderer Haakan Ericsson, at nedbemandingen i Danmark kommer til at koste maksimalt tre milliarder svenske kroner.

Postnord er i dialog med ejerne - den danske og den svenske stat - om at få finansiering til at afskedige de mange medarbejdere.

- Vi har præsenteret dette for ejerne og sagt, at det er en meget speciel situation, og at det er en engangsforespørgsel. Vi skal absolut ikke ud i løbende statsstøtte, siger Haakan Ericsson.

En diskussion for ejerne

Han kan ikke svare på, hvor mange penge henholdsvis den danske og svenske stat skal skyde i Postnord.

- Hvad ejerne når frem til er en diskussion mellem ejerne, siger han.

Samtidig afviser Haakan Ericsson, at det var en dårlig idé at lægge den svenske og danske posttjeneste sammen.

- Det har jo skabt en virksomhed, som er meget kraftigere, end den var inden. Digitaliseringen var sket uanset hvad, siger han.

Den administrerende direktør i Danmark forsikrer, at Postnords medarbejdere vil få flere informationer, så snart det er muligt.

- Vores stil skal være, at vi er ærlige, transparente og åbne. Vi giver folk en garanti om, at de, som skal forlade virksomheden, kan gøre det med værdighed. Og ikke mindst vil vi sørge for, at der vil blive taget hånd om dem, som skal blive i virksomheden, og at det er de rigtige folk, siger Peter Kjær Jensen.