SAS måtte stå skoleret hos minister: 'Nu er tålmodigheden sluppet op'

Benny Engelbrecht har bedt SAS om en løbende opdatering på sager om refusion.

Et hav af SAS-kunder er utilfredse med den behandling, de har fået af SAS under coronakrisen. Kunderne har forgæves kæmpet for at få penge tilbage for de flybilletter, som blev annulleret under coronanedlukningen.

I flere tilfælde har SAS kun udbetalt skatter og afgifters del af billetprisen til kunderne. Som DR tidligere har fortalt, fik Michael Olsen for eksempel kun 626 kroner tilbage ud af en samlet billetpris på 7.502 kroner.

Det fik i sidste uge transportminister Benny Engelbrecht (S) til at indkalde SAS til et møde. Og i dag har SAS så stået skoleret hos ministeren.

- Jeg har haft et konstruktivt mødt med SAS, som meget ærligt siger, at de selvfølgelig har haft en situation, hvor der har været usædvanligt mange sager. Derfor er jeg også glad for, at de har fordoblet antallet af medarbejdere, som håndterer henvendelserne, siger Benny Engelbrecht.

Se Benny Engelbrecht fortælle, hvad han forventer af SAS.

SAS har på nuværende tidspunkt behandlet mere end 200.000 sager.

- Det er positivt. Men jeg har også sagt til SAS, at nu er tålmodigheden sluppet op. Situationen omkring luftfartsbranchen er mere stabiliseret, derfor har jeg også en forventning om, at de kommer mere i bund med sagerne, siger Benny Engelbrecht.

Hvordan mener du, at SAS har behandlet kunderne under coronakrisen?

- Jeg er selvfølgelig bekymret over, at der ikke har været lige så høj en standard, som man har været vant til hos SAS. Netop fordi SAS har en helt særlig position, har jeg selvfølgelig også en nogle forventninger om, at de går forrest, siger Benny Engelbrecht.

Mange af de kunder, som har følt sig syndt af SAS, har klaget over flyselskabet til Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen. Styrelsen skal nu behandle sagerne, og får kunderne ret i deres klager, kan de se frem til at få deres penge retur.

Se Benny Engelbrecht svare på, hvilke krav han stiller til SAS.

Den danske stat ejer i dag 14,2 procent af SAS. I juni satte den danske stat 4,3 milliarder kroner af til en storstilet redning af SAS, der er hårdt ramt økonomisk af coronakrisens mange flyaflysninger.

- Jeg har haft en forståelse for, at der har været en stor ophobning af sager, lige da corona ramte. Men nu er situationen normaliseret i sådan en grad, at man må forvente, at de får høvlet af på bunkerne, siger Benny Engelbrecht.

Han vil ikke sætte tidshorisont på, hvornår kunderne kan forvente at få pengene tilbage af SAS.

SAS har ikke ønsket at stille op til interview efter mødet.

I boksen herunder har vi samlet 15 eksempler på kunder, der føler sig snydt af SAS: