Få uger før forsvarspolitikerne skal træffe deres valg af køb af nye kampfly, som er Danmarkshistoriens største indkøb, er der opstået ballade.
Det sker efter, at Forsvarsministeriet nu slår fast, at flyproducenten Boeing kun deltager med et fly og ikke to. Det er i direkte modstrid med, hvad Boeings topchef Tom Bell sagde i sidste uge.
De modstridende oplysninger undrer både De Radikale og SF, som nu begge kræver en redegørelse fra forsvarsminister Peter Christensen (V).
- Det er noget syndigt rod. Det er jo helt grotesk, at vi her, få uger før vi skal tage beslutningen, faktisk ikke rigtig ved, hvilke fly, der er i spil. Så vi kommer til at bede forsvarsministeren om at redegøre for, hvad der er op og ned i den her sag. For begge parter kan jo ikke have ret, siger Martin Lidegaard, forsvarsordfører fra de Radikale.
Ministeriet afviser
Sagen er, at Boeing i sidste uge - da de var på charmeoffensiv i København - gik ud og forklarede, at de både havde en to-sædet og en et-sædet variant af kampflyet Boeing Super Hornet med i kampen om den danske milliardordre.
Men det afviser Forsvarsministeriet nu i et skriftligt svar til DR Nyheder.
I 2014 blev Boeing, Lockheed Martin og Airbus bedt om at sende en række oplysninger på deres kampfly til Forsvarsministeriets kampflykontor. Her blev Boeing specifikt bedt om alene at aflevere oplysninger omkring den to-sædede udgave af Super Hornet.
- Det er derfor kun denne version, der er blevet evalueret som led i typevalgsprocessen, skriver Forsvarsministeriet i svaret til DR Nyheder og forklarer samtidig, hvorfor man fra dansk side kun har været interesseret i det to-sædede fly fra Boeing, mens de to andre i konkurrencen, Lockheed Martins F35 og Airbus’ Eurofighter, begge er et-sædede kampfly:
- Af de to versioner er det F/A-18F (det to-sædede kampfly fra Boeing, red.), der som udgangspunkt blev vurderet til at have den bedste operative kapacitet.
SF: Fuldstændig uholdbart
Men ifølge Boeing fik Forsvarsministeriet i 2010 en række centrale besvarelser omkring begge fly – og derfor mente de, at Boeing var med i konkurrencen med begge heste.
Også SFs forsvarsordfører Holger K. Nielsen er forbavset og vil have en redegørelse fra forsvarsminister Peter Christensen (V).
- Det er jo fuldstændig uholdbart, hvis der er forskellige opfattelser af så vigtigt et spørgsmål. Derfor er vi nødt til at have helt klare linjer, og det må forsvarsministeren jo afklare, siger han.
Kampflyindkøbet kan komme til at koste op mod 30 milliarder kroner alt efter, hvilket og hvor mange fly, der bliver købt.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra forsvarsminister Peter Christensen.
På DR1 klokken 21.55 i aften kan du i Langt Fra Borgen se og høre meget mere om det kommende indkøb af nye kampfly.