En flok mænd i gule veste og sikkerhedshjelme er lige nu i gang med at skille den gamle godsbanebygning i Vejle ad.
Hvert eneste stykke træ og hver enkelt mursten bliver omhyggeligt registreret, så bygningen kan blive opført igen et nyt sted.
Pris: 25 millioner kroner.
Det er et meget snævert flertal af politikerne i Vejle byråd, som har valgt den dyre løsning med at lægge alle smådelene på lager i stedet for at smadre bygningen og køre byggeaffaldet væk på lastbiler.
Men det er spild af penge, mener viceborgmesteren i Vejle, Dan Arnløv Jørgensen (K).
- Det er dyrt, det er fuldstændigt vanvittigt, man gør det. Jeg kan simpelthen ikke få min hjerne til at forstå, hvorfor det her projekt giver mening. Det har jeg aldrig kunnet, siger han.
Borgmesteren: En rigtig og modig beslutning
Godsbanen er bygget i 1915 og har altid været en markant bygning i Vejle. Men den er stille og roligt forfaldet gennem de sidste ti år.
Og nu står den i vejen for et stort byggeri med lejligheder, kontorer, butikker og nye veje.
Borgmester Jens Ejner Christensen (V) fra Vejle er slet ikke i tvivl om, at det er en god idé at bruge 25 millioner kroner på at gemme godsbanen, så den kan blive opført igen et andet sted.
- Jeg synes, at det er en god, rigtig og modig beslutning, byrådet har truffet, at man tør bevare en bygning, som den her. Og at genbruge og genopføre et gammelt historisk hus igen, siger han.
Jens Ejner Christensen (V) er sikker på, at debatten om penge forstummer, når først bygningen igen skal opføres.
- Når vi når frem til en fase, hvor vi igen kommer til at bygge noget op, hvor man kan se, hvad man kan bruge huset til bagefter, så bliver det en anden og mere spændende debat, siger borgmesteren.
Konservative: Det bliver Danmarks dyreste vejfyld
Men Dan Arnløv Jørgensen (K) er slet ikke sikker på, at godsbanen nogensinde bliver bygget op igen. Han tror, at den kommer til at ligge i store kasser på et lager i Vejles industrikvarter.
- Den bliver aldrig genopført, det tror jeg simpelt hen ikke på. Det bliver Danmarks dyreste vejfyld, siger han.
Men Jens Ejner Christensen (V) garanterer, at godsbanen kommer op at stå igen.
- Det har et flertal i byrådet vedtaget. Jeg er sikker på, at det skal vi nok komme i mål med det, siger borgmesteren.
Dan Arnløv Jørgensen (K) havde hellere set, at godsbanen var blevet bevaret som en del af planerne om, at lave et helt nyt kvarter med boliger, kontorer og butikker på stedet.
Er du ikke bare sur over, at du ikke har fået din vilje?
- Nej, det er jeg ikke. Jeg er ked af, at det ikke lykkes at få lavet noget ordentligt hernede, siger Dan Arnløv Jørgensen (K).
Bedre at bruge pengene på andre bevaringsværdige huse
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur forsøgte at få fredet godsbanebygningen i 2016, så den kunne bevares på stedet.
Det lykkedes ikke, og formanden, Karen Magrethe Olsen mener, at bygningen skal opføres i sin helhed for eksempel på havnen, hvor historien omkring godstransport og jernbaner giver mening.
- Og hvis det ikke kan lade sig gøre, så brug pengene på nogen af de nødlidende, bevaringsværdige bygninger i Vejle. Det ville give god mening, siger Karen Magrethe Olsen.
Beslutningen om at bruge 25 millioner på godsbanen blev taget af et flertal på 15 byrådsmedlemmer.
12 byrådsmedlemmer stemte imod og fire undlod at stemme.






