”Dødt løb mellem rød og blå blok”, ”Flertal vil stemme nej” og ”Danskerne vil helst drikke en øl med Løkke”.
Overskrifterne kan man nikke genkendende til, og mediernes brug af meningsmålinger til at finde ud, hvad danskerne vil stemme til folketingsvalg, eller få befolkningens holdning til et aktuelt emne, har da også taget overhånd.
Sådan er holdningen i hvert fald hos hver tredje dansker (34 procent), der ifølge en meningsmåling foretaget af Epinion blandt 1.002 vælgere for DR mener, at der er for mange meningsmålinger i mediebilledet.
Valgforsker Rune Stubager fra Aarhus Universitet kalder det for et ”meget stort mindretal”. Han mener, at medierne i Danmark skal være opmærksomme på at oversvømme befolkningen med meningsmålinger.
- Det er da klart en overvejelse, medierne må gøre sig. Det her tyder i hvert fald på, at der er et vist mindretal, som synes, at niveauet er for voldsomt nu, siger Rune Stubager.
- Omvendt er vi ikke nået derover, hvor flertallet synes, der er for mange. Men det kan jo komme, og det er noget, medierne må holde øje med.
Lidt flere end de 34 procent mener, at antallet af meningsmålinger i de danske medier er ”tilpas” (37 procent).
Det er særligt i forbindelse med folketingsvalg, at medierne bringer mange målinger, og kigger man historisk på det, er antallet af meningsmålinger ligefrem eksploderet i løbet af de seneste årtier. Det viste en analyse i Politiken op til folketingsvalget i sommer.
Rune Stubager hæfter sig ved, at det især er borgere over 56 år og opad, som mener, at der er for mange meningsmålinger.
- Der er en lidt større skepsis over for målingerne blandt de ældre, og det er måske fordi, folk er vokset op i en tid med færre målinger og så synes, at det simpelthen er blevet for meget, siger Rune Stubager.
Kun fire procent af alle adspurgte mener, at der er ”for få” meningsmålinger i aviser, radio, tv og på nettet. 22 procent svarer ved ikke.
Men der er under alle omstændigheder – og uanset om man mener, at der er for mange eller for målinger – kommet flere i løbet af de senere år, fastslår Rune Stubager.
- Vi ved fra de opgørelser, der bliver lavet særligt under valgkampene, at der bliver lavet mange flere målinger nu end tidligere, siger valgforskeren.
- Det er også blevet meget billigere at gøre, og det er en ret nem måde at generere historier til medierne, for en måling vil typisk altid kunne resultere i en eller flere ret hurtigt producerede artikler. Derfor er det noget, vi har set en markant vækst i.