Der er penge i statskassen, hver gang politiets blå VW-varevogn blitzer en fartbilist på Jyllingevej i Rødovre denne tirsdag eftermiddag:
- Der er vel gået en 30-40.000 kroner i kassen, siger fotovognens operatør, Kurt Brix, efter to times vagt i bilen.
Hver fartbøde er på mindst 1.000 kroner, og der bliver udskrevet så mange af dem, at 2016 står til at blive rekord-år. Det viser nye tal fra Rigspolitiet.
- Fotovognene er blevet den pengemaskine, som vi frygtede, det ville blive, siger de konservatives transportordfører, Rasmus Jarlov.
Fartbøderne slår alle rekorder
I 2014 opkrævede Rigspolitiets 25 fotovogne fartbøder for 283 millioner kroner. I 2015 blev der sat yderligere 75 fotovogne ind, og så steg bødebeløbet til 516 millioner. I år står bødeopkrævningen til at slå alle rekorder med et beløb på over 600 millioner kroner, hvis udviklingen resten af året fortsætter i samme takt som i årets første ni måneder.
Det er mere end en fordobling på to år.
Alle partierne i blå blok kritiserede i 2015 den daværende regerings nye fotovogne for at være rene pengemaskiner. Og det skortede heller ikke på løfter fra Venstre om, hvad partiet ville gøre, når det kom til magten:
- Man kan regne med, at antallet af fotovogne vil falde, og man vil indskrænke brugen af dem, sagde partiets daværende retsordfører, Karsten Lauritzen, i april 2015.
Ministeren lovede at skrotte fotovogne
Og i august sidste år, efter at Venstre havde vundet regeringsmagten, bakkede partiets nye transportminister løftet op:
- Vi skal have nedbragt antallet af fotovogne, fastslog Hans Christian Schmidt.
Et hurtigtarbejdende udvalg skulle inden nytår sidste år anbefale, hvor mange fotovogne, der skulle skrottes. I dag, 15 måneder efter at ministeren lovede handling, blitzer alle 100 fotovogne stadig løs.
- Jeg er faktisk ret skuffet over, at regeringen ikke har gjort noget. Det var jo en fuldstændig klar aftale, siger Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen i dag.
Blå partier savner handling
Både Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og De Konservative ønsker at erstatte en række af de mobile fotovognene med såkaldte stærekasser, der bliver fastmonteret ved farlige vejstræk, som bilisterne kender på forhånd. Det vil få bilisterne til at lette på speederen til gavn for trafiksikkeheden, mener de.
Til gengæld vil der så ikke længere komme 5-600 millioner bødekroner i statskassen fra fotovognene om året. Og måske er det netop derfor, at transportminister Hans Christian Schmidt tøver, funderer Villum Christensen fra Liberal Alliance:
- Man kan få den tanke, at hvis en minister først får en pengemaskine i hånden, så er den rigtig svær at hive fra ham igen, siger han.
DF kalder indsatsen pinlig
Dansk Folkepartis gruppeformand, Peter Skaarup, er ikke imponeret over regeringens indsats:
- Det er pinligt, at man lover, at der sker noget i forhold til det her meget store antal fotovogne, der ser ud til at være pengemaskiner, og så sker der ikke noget, siger han.
Og hos De Konservative savner transportordfører Rasmus Jarlov også handling:
- Jeg synes, det er for dårligt, at der ikke er sket mere. Det har været regeringens intention at få droslet ned for antallet af fotovogne, og det burde ikke være så kompliceret, siger han.
Transportminister venter på udvalg
Transportministeren Hans Christian Schmidt har trods flere henvendelser ikke ønsket at stille op til interview. I en mail forklarer han, at han venter på anbefalinger fra det hurtigtarbejdende udvalg, der egentlig havde deadline sidste nytår.
Det er heller ikke lykkedes at få Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, i tale til denne artikel.
Imens transportministeren venter, blitzer politiets 100 fotovogne fortsat løs. Og med en mindstebøde på 1.000 kroner ryger der hver dag tusinder af kroner i statskassen:
- På en fem timers vagt kan man sagtens tage billeder af 150 biler, der kører for hurtigt, siger operatøren af den mørkeblå fotovogn på Jyllingevej i Rødovre, Kurt Brix