OVERBLIK: Støjende kampfly, styrtdykkende huspriser og sure naboer

Forstå aftalen, som skal kompensere beboerne nær de støjende F-35-fly.

F-35 kampflyene skal erstatte F-16-modellen. Problemet er bare, at de larmer væsentligt mere. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Scanpix)

Den har været længe undervejs, men trods alt har det ikke taget lige så lang tid at lande den politiske aftale, som det ser ud til, at det tager at lande de fly, det hele handler om.

Først i 2026 vil de nye F-35-kampfly være fuldtallige på flyvebasen i Skrydstrup ved Vojens.

I dag kom der til gengæld afklaring for familierne, som har gruet for, hvordan deres liv kommer til at se ud, når de støjende maskiner flyver henover nabolaget to gange dagligt.

Staten tilbyder at købe 117 ejendomme, at betale for støjisolering for 1.600 boliger eller at sætte penge ind på kontoen som kompensation til de naboer, der skal leve med mere larm.

I alt lyder udskrivningen på 250 millioner.

To zoner med skarpe grænser

Hele problematikken bunder i, at de nye kampfly larmer mere end de gamle kampfly.

Præcis, hvor store støjgenerne bliver, har Forsvarsministeriet af flere omgange forsøgt at beregne sig frem til, men den nye aftale har trukket grænserne omkring to zoner.

Familier og beboere i de 117 boliger i den røde zone får størst kompensation. I den gule zone ligger der 1.500 ejendomme.

Hvis det viser sig, at F-35-flyene i virkeligheden larmer mere end beregnet, vil grænserne blive revurderet, står der i aftalen.

Tilbud 1: Støjisolering

Kortet viser, hvordan støjen fra de nye F-35-kampfly berører et større område end tidligere (det røde område).
Kortet viser, hvordan støjen fra de nye F-35-kampfly berører et større område end tidligere (det røde område).

Det må ifølge Miljøstyrelsens grænseværdier ikke støje mere end 80 decibel i boligområder. Det svarer svarer til larmen fra en hårtørrer eller en trafikeret gade.

I den røde zone tættest på Flyvestation Skrydstrup er maksimalstøjen på 100 decibel. Den bliver akkurat på grænseværdien i den gule zone, nemlig 80 decibel.

Til sammenligning anbefaler høreforeningen, at man bør bruge høreværn, når larmen overstiger 85 decibel.

Den støjisolering, som beboerne i de to zoner bliver tilbudt, kan dæmpe larmen fra kampflyene med op til ti decibel. Dog betaler staten kun for isolering, der dæmper med fem procent i den gule zone.

Det er også kun opholdsrum, der kan blive isoleret for statens penge. Det vil sige stuer, soverum, værelser, kamre og køkkener - ikke badeværelser, bryggerser, inddækkede terrasser, kældre og udestuer.

Selvom Forsvarsministeriet har udpeget en støjkonsulent til at hjælpe borgerne, skal de selv stå for at indhente tilbud på selve støjisoleringen, og omkostningerne må ikke være større, end det, ministeriets konsulent har vurderet.

Tilbud 2: Kontant beløb på kontoen

Da der var demonstrationsflyvning på Flyvestation Skrydstrup i maj, fik naboerne mulighed for at opleve forskellen mellem et F-16-fly og et F-35-fly. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Scanpix)

Det har været en knast i forhandlingerne om aftalen, hvorvidt familier, der bliver ramt af støjgenerne, selv skulle kunne bestemme, hvad de vil stille op med deres kompensation.

Med den endelige model er netop det muligt.

140.000 skattefri kroner kan dem, der bor i den røde zone, få udbetalt.

Det halve beløb, 70.000 kroner, skal være et plaster på såret for dem i den hule zone.

For udlejede boliger gælder tilbuddet for at få et kontant beløb dog ikke. Her er den eneste mulighed at isolere sig fra støjen.

Beboerne i den røde og gule zone kritiserer, at det beløb ikke er i nærheden af det fald i ejendomsværdien, der er et resultat af støjen.

Tilbud 3: Eksklusiv ekspropriering

F-35-kampflyene skal afløse de nuværende F-16-fly. De nye og bedre fly larmer dog en del mere. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Scanpix)

Det er kun de 117 huse i den røde zone, som staten ligefrem tilbyder at købe.

Ifølge aftalen skal priserne sættes uafhængigt af F-35 implementeringsprojektet. De skal vurderes, som om de nuværende F16-fly skulle fortsætte med at være der.

Købstilbuddet gælder desuden også jord, dyr og maskiner, hvis der er tale om landbrugsejendomme, og boligejerne vil få oplyst, hvordan prisen ser ud, før de skal beslutte sig for at lade staten købe deres ejendom.

Så er der det, vi endnu ikke ved

Zonerne bliver revurderet, når de nye kampfly kommer i brug over Skydstrup. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Scanpix)

I aftalen er der afsat midler til at undersøge, hvor stor betydning støjen fra de nye kampfly får på indlæringsevnen og sundheden hos de børn, der bor der.

Hvordan den påvirker produktionsdyr, skal også undersøges. Allerede i dag er det faktisk muligt at søge om kompensation for skader på produktionsdyr som følge af kampflystøj.

Omfanget af lavfrekvent støj, infralyd og vibrationer fra F-35 kampflyene kendes ikke endnu, så det skal afdækkes, og så skal der etableres et flystøjsovervågningssystem til at måle, hvor meget flyene støjer, når de går i luften.