Hvis OB eller andre eliteklubber i Odense i fremtiden skal have sponsorkroner fra kommunen, så skal de levere langt mere for pengene end hidtil.
Sådan lyder det nu fra flere af de politikere, der i en årrække har sendt mere end fem millioner skattekroner ned i lommen på selskabet bag OB, Odense Sport og Event.
Lige nu er alle kommunens sponsoraftaler udløbet. Derfor skal politikerne nu overvejer, om de overhovedet vil give penge til eliteklubber i fremtiden.
Ifølge kulturrådmand Jane Jegind (V) er det fremover ikke nok at købe en reklame på siden af banen eller en stak billetter til de kommunalt ansatte, når OB eller Odense Håndbold spiller:
- Hvis vi skal sponsere, så skal det give kommunen merværdi. Vi skal i givet fald bruge et sponsorat langt mere aktivt, end vi har gjort før, siger Jane Jegind.
Liga-spillere skal ud på folkeskoler
Jane Jegind foreslår, at man blandt andet kan bruge sponsoraterne til at få nye virksomheder med i et erhvervsnetværk, eller ved at bruge elitesportsfolk som rollemodeller i kommunens skoler.
Samme holdning har den konservative rådmand Søren Windell.
- Vi skal have en modydelse, der står mål med det, vi giver, siger han.
Windell forestiller sig blandt andet, at klubberne kan stille profiler fra klubberne til rådighed for kommunens sundhedskampagner blandt unge, eller man kan lægge en klausul ind i sponsoraftalen om, at klubben for at modtage penge skal integrere psykisk syge eller handicappede i idrætslivet
- Det handler ikke kun om at få siddepladser eller medlemskab af erhvervsnetværk. Det handler også om at få dem til at tage ansvar for det, der sker i lokalsamfundet, siger Søren Windell.
Enhl.: Drop støtten til eliten
Hos Enhedslisten mener Brian Skov Nielsen, at kommunen helt skal droppe millionsponsoraterne og i stedet give penge til breddeidrætten i Odense.
- Jeg har set, hvordan børnene i Næsby Boldklub må deles otte hold om en kunststofbane, og de har et omklædningsrum, hvor kun to brusere virker. Når det er den slags forhold, vi tilbyder byens børn og unge, der gerne vil dyrke idræt, så har vi ikke råd til at støtte en kommerciel underholdningsvirksomhed, siger Brian Skov Nielsen.
Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S) ønsker ikke at udtale sig om eventuelt kommende sportssponsorater.
Arena-sag gav skrammer
Kommunen har lige nu en sag kørende hos Ankestyrelsen, der skal vurdere et sponsorat, som kommunen gav til OB-selskabet Odense Sport & Event. Kommunens advokater har selv konkluderet, at sponsoratet blev udnyttet så dårligt, at der kan være tale om et rendyrket tilskud.
Generelt har advokaterne i en rapport sidste år konkluderet, at kommunen har været for dårlig til at følge op på sponsoraterne og sørge for, at man rent faktisk fik noget for de penge, man sendte til eliteklubberne.
- Generelt må vi sige, at vi meget tydeligt har lært, at der kræves en betydelig administrativ opmærksomhed, når man indgår sponsoraftaler. Vi skal være bedre til at få sat værdi på sponsoraterne, bedre til at købe ting, man kan bruge og som skaber værdi for kommunen, siger Michael Bruhn Frederiksen, chef for strategi og transformation i Odense Kommune, der også mener, kommunen skal være bedre til at følge op på de aftaler, der bliver lavet.
Siden 2013 har Odense Kommune brugt i alt mere end 5,3 millioner kroner på at sponsere eliteidræt.