Atypisk.
Sådan beskriver FDM situationen med vores bilpark i øjeblikket.
Folk holder nemlig igen med at købe ny bil – og holder i stedet liv i den gamle.
- Det er store regninger, nogle står over for, siger Lone Otto, der er områdechef i teknisk afdeling hos FDM.
Forklaringen på, at vi kører længere tid i vores biler, er blandt andet, at vi trækker købet lidt ud og afventer markedet, at vi venter på at få leveret vores nye elbil, eller at vores økonomi er presset.
- Så man skal hele tiden lave afvejningen af, hvad der kan betale sig, og hvad der ikke kan. For nogle giver det supergod mening at investere X antal kroner i en reparation, og andre gange gør det ikke, siger Lone Otto, der repræsenterer bilejerne.
De mange reparationer kan de mærke hos Autobranchen Danmark, der repræsenterer bilforhandlere og værkstederne. Det fortæller direktør Gitte Seeberg.
- Det er større aktivitet på værkstederne, fordi folk beholder deres bil og køber nye brugte biler, som så skal serviceres på værkstederne, siger hun.
Rust og store reparationer
Strandgades Auto i Haarby på Fyn har 12 timers arbejdsdage for at følge med til de reparationer, som kommer ind. Det fortæller indehaver Martin Jørgensen.
- Vi har dobbelt så travlt med reparationer, som vi plejer. Folk er villige til at bruge flere penge end normalt på deres biler. Vi laver biler i stand, som – jeg vil ikke sige burde smides ud – men der bliver lavet store reparationer, siger Martin Jørgensen.
Han forklarer det blandt andet med høje brugtvognspriser og en stram privatøkonomi, som får folk til at holde igen med at investere i en anden bil.
- Det er jo næsten umuligt at finde en brugt bil i dag til 50.000 kroner, som er noget værd. Derfor vælger folk at ofre det på deres egen bil i stedet. Så vi kan mærke, at folks økonomi ikke er storslået. De venter i hvert fald med at bruge de store penge, siger han.
Lige nu er han i gang med at lave rust på en ældre Chevrolet Spark med mere end 300.000 kilometer på bagen, og som netop er blevet kasseret til syn.
- Det er atypisk, at vi laver så gamle biler i stand igen, siger Martin Jørgensen.
Den gamle bil tilhører Jens Erik Søllested, og for ham var der ikke noget andet valg end at reparere på den gamle. Udsigten til at få den nye elbil leveret er nemlig lang - faktisk er den seneste melding, at det kan trække ud til 2024.
- Den skulle have været på pension. Så det er ærgerlige penge at skulle af med, men nu bliver vi nødt til at bruge lidt penge på den for at få den gennem syn, og det er det billigste alternativ for at holde os kørende, til den nye bil kommer, siger Jens Erik Søllested.
Et marked i forandring
Hvor længe det fortsætter, er svært at spå om. Men det er ikke nødvendigvis en fordel af udskyde et eventuelt køb af ny bil, lyder det fra Gitte Seeberg.
- Vi som forbrugere bliver lidt mere tilbageholdende, når vi kan se, at vi får mindre købekraft. Priserne stiger alle steder, og det kommer de også til på de nye biler, som kommer hjem til foråret, siger direktøren hos Autobranchen Danmark.
Derfor opfordrer hun også til, at vi som forbrugere tænker os godt om – for det er ikke sikkert, at drømmebilen kan leveres.
- Det er en svær beslutning, om man skal gøre det ene eller andet. Så man skal måske være mere åben over, hvad det skal være for en ny bil, siger Gitte Seeberg.
Hos FDM håber de, at der snart at det snart kommer mere gang i leveringerne af nye biler. Men ifølge områdechef Lone Otto, bliver det formentlig økonomien, som er det springende punkt.
- Umiddelbart kigger vi lidt ind i foråret, inden vi begynder at se vækst i bilsalget. Men tingene kan ændre sig lynhurtigt. Folk vil gerne den grønne omstilling og over i elbiler, men det er klart, at økonomien skal hænge sammen. Så det er lidt tungt for tiden, siger hun.
