Boliggiganterne Blackstone og Heimstaden frustrerer lejere: Stigning i sager i LLO

Stigningen skyldes i høj grad sager om udenlandske boliggiganter.

I Blackstone-selskabet 360 North, der administrerer selskabets ejendomme i København, afviser man, at stigningen i antallet af sager skyldes dem. (Foto: © Kristian Djurhuus, Scanpix)

Artiklen er opdateret med en kommentar fra boligminister Kaare Dybvad (S).

Stigende husleje og uenigheder om lejlighedernes stand.

På bare ét år har lejerorganisationen Lejernes LO i hovedstaden modtaget 22 procent flere anmeldelser fra utilfredse lejere.

- De lejere, der kontakter os, er frustrerede. De kan ikke sove om natten, og de har i det hele taget dårlig boligkvalitet og dermed også dårlig livskvalitet, siger Claus Højte, der er direktør i LLO Hovedstaden.

Hvor der i midten af august sidste år blev oprettet 1.413 sager i LLO Hovedstaden har man i midten af august i år 1.727 sager.

Stigningen i sagerne skyldes især udenlandske spillere, som amerikanske Blackstone, vurderer han.

- De køber mange ejendomme op, de moderniserer og bruger nogle gange ufine metoder til at få lejerne ud. Når de så får lejerne ud, kan de sætte prisen op på boligen og leje ud til højere priser. Det foregår i meget stor stil i dag, siger han.

Også Danske Lejere, der er Danmarks næststørste lejerorganisation, fortæller om en stor stigning i sager om udenlandske udlejere.

- Vi ser et stigende antal af sager, hvor der sker et ejerskifte af ejendommen. Her har køberen nye interesser med ejendommen, mens lejerne bliver meget overrumplede af det, der sker, fortæller Jørgen Dyrholm Jensen, der er driftsleder i Danske Lejere.

Boligselskab afviser kritikken

I Blackstone-selskabet 360 North, der administrerer selskabets ejendomme i København, afviser man, at stigningen i antallet af sager skyldes dem.

De skriver i en mail til DR:

- Vi tvinger ikke lejere ud. Det hverken vil eller kan vi. Lejeaftaler for alle lejere i Danmark er og forbliver ubegrænsede. Vi kan kun renovere, når og hvis en lejer beslutter at forlade boligen, lyder det fra 360 North, som tilføjer, at de lejligheder, de investerer i, ofte har et stort behov for "kapitalinvestering" i form af nye køkkener og badeværelser for at bringe ejendommen tilbage til en høj standard.

Lejernes LO i Hovedstaden nævner også det svenske selskab Heimstaden som en del af sagsstatistikken. I selskabet kan de godt genkende tendensen.

- Helt generelt er det vores erfaring, at det er blevet mere normalt, at lejere indbringer og prøver deres sag via LLO og Huslejenævnet. Særligt når vi overtager ældre ejendomme, som måske er blevet en anelse misligholdt af den tidligere ejer, og hvor beboerne ser en mulighed for at prøve deres sag, siger Leif Boje Espesen, der er administrerende direktør for Heimstaden Danmark.

- Det er i og for sig meget forståeligt, men vi så da hellere, at de tog dialogen direkte med os i stedet for at køre det som en sag via LLO. Vi er her for at blive mange år ud i fremtiden, og derfor er vores primære fokus og mål at have glade og tilfredse lejere, som ønsker at blive boende hos os, siger Leif Boje Espesen. Han understreger, at Heimstaden får medhold i langt de fleste sager, som bliver rejst via LLO og Huslejenævnet.

Skimmelsvamp og for dyr leje

Én af dem, der har meldt sig ind i LLO Hovedstaden og oprettet en sag, er Frederik Gudme på 27 år, der arbejder som salgskonsulent.

Da han flyttede ind i sin nyistandsatte lejlighed på 60 kvadratmeter, virkede alt fint, men der gik ikke lang tid, før han opdagede, at mange ting ikke var i orden.

Frederik Gudme. (Foto: © PRIVATFOTO)

Blandt andet var gulvet ikke behandlet, der manglede emhætte og fryser, selv om det stod i lejekontrakten, og så var der nogle sorte pletter af skimmelsvamp på gulvet.

Han forsøgte uden held at kontakte boligselskabet 360 North.

- Det så ret alvorligt ud, og der levede også lidt småkryb i gulvet. Så tog jeg fat i LLO, meldte mig ind og sagde: Nu skal I hjælpe os, fortæller Frederik Gudme.

Lejernes LO mente også, at han betalte for meget for sin bolig. Derfor oprettede LLO en sag, som huslejenævnet gik ind i.

Det afgjorde, at huslejen skulle sættes godt 2000 kroner ned om måneden. En afgørelse, som 360 North har valgt at tage videre i boligretten.

  • Skimmelsvampen i gulvet i Frederik Gudmes lejlighed. (Foto: © (privatfoto), DR Privatfoto)
  • Køkkenet i Frederik Gudmes lejlighed uden fryser og emhætte. (Foto: © PRIVATFOTO, DR Privatfoto)
1 / 2

Frederik Gudme er i dag glad for sin lejlighed, men han synes ikke om den måde, 360 North har opført sig på.

- Man prøver at henvende sig, og de lytter, men de handler ikke. Så bliver man altså ret træt som lejer, siger Frederik Gudme.

360 North vil ikke kommentere på specifikke detaljer i sagen, men de skriver til DR, at de tager deres ansvar som udlejer meget seriøst.

- Vi ser gerne, at vores lejere henvender sig direkte til os for at gøre os opmærksom på eventuelle problemer og mangler. Vi har eller er i gang med at løse hvert af de problemer, som lejeren har kontaktet os om, skriver 360 North i en mail til DR.

Minister: Uacceptabel måde at behandle lejere på

Antallet af nye sager, og fremgangsmåden som flere lejere oplever fra udenlandske boligselskaber, bekymrer boligminster Kaare Dybvad (S).

- Det er en uacceptabel måde at behandle lejere på. Jeg er meget bekymret for, hvis det er tendensen for udenlandske boligselskaber, siger han og fortsætter:

- Der er ikke noget galt i at tjene penge på at leje boliger ud, men her har vi at gøre med nogen, der bryder grænserne for, hvordan man har lejet boliger ud i Danmark, siger han.

Derfor vil han have gjort noget ved problemet.

- Vi har en ekspertgruppe, som arbejder på at kortlægge, hvor stort problemet er i Danmark, og som skal komme med bud på, hvordan vi kan løse det. For mig er det helt grundlæggende, at en bolig er noget, man bor i og ikke et investeringsobjekt, siger han.