Vrede p-kunder udvider kampen: Sagsøger inkassofirma og politianmelder postselskab

Et år efter kollektiv anmeldelse af Europark, stævner 25 kunder Euroincasso og politianmelder Bladkompagniet.

Grafik: Søren Winther Nørbæk © DR

For et år siden modtog landets politikredse stribevis af enslydende anmeldelser mod det private parkeringsselskab Europark og inkassofirmaet Euroincasso.

Afsendere var parkeringskunder, der mener, at Europark og Euroincasso bryder straffeloven og loven om god inkassoskik, fordi ingen af bilisterne har hørt om en ubetalt parkeringsafgift og tre rykkere, før de pludselig modtager en inkassoskrivelse i deres postkasse.

Sagen god inkassoskik efterforskes fortsat af politiet.

Men nu udvider omkring 25 af de utilfredse parkeringskunder kampen med individuelle søgsmål mod Euroincasso, der udsender rykkerne, og med politianmeldelse mod Bladkompagniet, der har stået for postomdelingen af rykkerbrevene.

Det oplyser Palle Katring-Rasmussen, som i sin tid satte sig i spidsen for at indsamle klager over Europark med det formål at indgive en koordineret politianmeldelse.

- Nu har vi været et år undervejs. Nu skal der ske noget konkret, siger han.

Direktør Palle Katring-Rasmussen har i mere end et år sammen med andre utilfreds parkeringskunder kæmpet for at få ret i, at de aldrig har modtaget p-afgift eller rykkere for samme. (Foto: © (privatfoto))

Palle Katring-Rasmussen oprettede den nu tidligere facebookgruppe 'Samlet Front mod Euroincasso', som fik næsten 650 medlemmer.

25 af dem har siden samlet sig i en lukket facebookgruppe, som nu med søgsmålet forsøger at sætte ekstra skub i sagen.

- Når man finder ud af, at vi er så mange mennesker, som bliver dunket oven i hovedet, så skærper det retfærdighedssansen, siger Palle Katring-Rasmussen.

En af de 25 parkeringskunder er Maja Harsberg fra Sønder Vissing i Horsens Kommune.

Hun modtog en inkassoskrivelse fra Euroincasso, hvori der stod, at hun tidligere havde modtaget tre rykkere. Nu var regningen for parkeringen vokset fra 358 kroner til 1.149,97 inklusiv gebyr.

Maja Harsberg siger, at hun aldrig har modtaget de tre rykkere.

Maja Harsberg er en af 25 parkeringskunder, der nu sagsøger Europarks inkassoselskab, Euroincasso, og politianmelder Bladkompagniet, der har stået for omdelingen af rykkerbrevene. (Foto: © (privatfoto))

Nu har hun betalt 500 kroner til advokatbistand - og skal også betale en retsafgift. Så det ender med, at udgiften til søgsmålet bliver større end selve p-afgiften og de ekstra gebyrer.

Men hun er med egne ord "klar til at tage en for holdet".

- Det her er lidt David versus Goliath. Vi er alle opmærksomme på, at vi kæmper imod nogle mastodonter. Men jeg håber, at vi kan gøre en forskel og få stoppet det her, så det ikke sker igen, siger hun.

Postleverandør bliver nu også anmeldt

Politiet er stadig i gang med at efterforske anmeldelserne, som de mange parkeringskunder indgav for et år siden.

Nu skærper 25 af p-kunderne altså med at politianmelde Euroincasso og Bladkompagniet for "alene eller i fællessskab at undlade at tilvejebringe bevis for distribution af rykker", som Palle Katring-Rasmussen formulerer det.

- Mange af os har henvendt os til Bladkompagniet og bedt om dokumentation for, at brevene er afleveret. Vi er bare blevet mødt af en mur af tavshed, siger han.

Denne gang er det kun 25 personer, der står bag anmeldelsen. Men det er ikke et tegn på, at opbakningen smuldrer, siger Palle Katring-Rasmussen.

- Advokater arbejder som bekendt ikke gratis. Det er ikke alle, der lige har et par tusinde kroner i overskud. Især ikke, hvis man allerede har betalt både parkeringsafgift og rykkergebyrer, siger han.

Direktør stoler på sine bude

Janus Mark Erwolter er driftsdirektør i Bladkompagniet. Han ærgrer sig over, at der nu er en politianmeldelse på vej mod selskabet.

- Vi har specifikt undersøgt alle de adresser, vi er blevet præsenteret for. Derudover har vi kigget i vores data. Vi mener, at tingene er foregået, som de skal, siger han.

Bladkompagniets bude har alle en smartphone. Når buddet har afleveret et brev på en adresse, skal buddet lavet et såkaldt swipe på telefonen.

- Så vi kan se tid og gps-koden for, hvor man har afleveret produktet, siger Janus Mark Erwolter.

Han erkender, at teoretisk set kan et bud have swipet uden at aflevere. Men finder det usandsynligt, at rigtig mange bude skulle vælge ikke at aflevere de mange rykkere og breve, som der er tale om her.

- Jeg stoler på vores bude ud fra en generel betragtning og ser det som usandsynligt, at det er en fælles koordineret indsats for ikke at aflevere de her rykkere på de her adresser, siger driftsdirektøren.

I en mail henviser APCOA (red. Europarks og Euroincassos moderselskab) til seks retssager sidste år og en enkelt i januar i år.

- I alle afgørelserne er retten kommet frem til, at det må lægges til grund, at rykkerne er fremkommet, og at APCOAs postprocedurer er uden uhensigtsmæssigheder, skriver parkeringsselskabet.

APCOA henviser i øvrigt til, at der stadig er en verserende sag hos Forbrugerombudsmanden, og det derfor er begrænset, hvor meget de kan udtale sig herom.