Alarmcentralen blev kritiseret for at svare flabet ved Svinkløv-brand: Vi er blevet langt bedre

Politiet har arbejdet med at forbedre tonen efter massiv kritik fra borgere, der har ringet for at få hjælp.

Det er blandt andet besvarelsen af opkald i forbindelse med branden på Svinkløv Badehotel, der har mødt hård kritik. (Foto: © Christine Nørgaard, DR Nórdjylland)

"Det var sgu da bedre, du vidste, hvor du var henne, når du ringer til alarmcentralen". Og "det kunne også være juleaften, og så skal man da stadigvæk vide, hvor man er henne, specielt når det brænder".

Sådan lyder et par af de beskeder, som borgere tidligere har fået, når de har ringet til alarmcentralen.

Men siden efteråret 2016 har politiet arbejdet meget med at forbedre kommunikationen. Det siger Jesper Bøjgaard, der er chef for 112 Vest.

- Vi har blandt andet talt meget med vores medarbejdere om, hvordan man håndterer den svære samtale, hvor der typisk ringer en borger ind, som er i nød, og har brug for vores hjælp, siger chefen.

I kølvandet på branden på det nordjyske Svinkløv Badehotel fik alarmcentralerne massiv kritik fra borgere flere steder i landet, som følte, at de blev skældt ud, nedgjort og talt grimt til, når de ringede efter hjælp.

Det fik justitsminister Søren Pape Poulsen (K) til at iværksætte en kortlægning af danskernes oplevelser med alarmcentralen.

Ifølge chefen for 112 Vest har øget fokus på tonen betydet, at der nu er færre borgere, der får en dårlig behandling, når de ringer til alarmcentralen

- En dårlig besvarelse er en for meget, så det vil vi rigtig gerne undgå fremadrettet. Det er da heldigvis også min opfattelse, at vi er blevet langt langt bedre og stadigvæk udvikler vores måde at kommunikere med borgerne på, siger Jesper Bøjgaard.

Ifølge ham fortsætter alarmcentralen altså med at forsøge at forbedre samtalerne.

- Det er et stort indsatsområde fortsat i 2018 at have fokus på at optimere vores møde med borgerne, når de har brug for hjælp, siger chefen for 112 Vest.

En af de borgere, der har haft kontakt med alarmcentralen indenfor de seneste måneder, er Susanne Nielsen fra Nordjylland.

- Min mand fik en blodprop i hjertet og da jeg ringede 112 sagde de med det samme, at de ville sende en ambulance og så blev jeg guidet og beroliget, indtil den var der, siger hun og sender tusind tak for en professionel hjælp. Heldigvis har hendes mand det også godt igen.