DF og S i sag om farlige busser: Man skeler for meget til prisen og for lidt til kvaliteten

Sikkerhed er det vigtigste, når der laves aftaler med private busfirmaer, mener transportordførere.

Politiet laver eftersyn af busserne, der skal køre deltagerne til fodboldstævnet Vildbjerg Cup ved Herning. (Foto: Bo Amstrup/Scanpix 2017) (Foto: © Bo Amstrup, Scanpix)

Hvad kommer det at koste?

Det spørgsmål fylder ifølge Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti for meget, når de regionale trafikselskaber på vegne af kommuner og regioner laver aftale med private busfirmaer i forbindelse med skolebuskørsel og lignende.

Under sidste uges Dana Cup-fodboldturnering i Hjørring blev 69 busser taget ud til tjek. Heraf blev 30 sendt til syn, mens ni fik klippet pladerne på stedet. Senere var den også gal ved Spejdernes Lejr i Sønderjylland, hvor ti busser blev sendt til syn og en enkelt fik taget pladerne.

I dag har både brancheforeningen Danske Busvognmænd og en række private busfirmaer været ude at kritisere Nordjyllands Trafikselskab for at gå efter laveste bud, når de skal hyre busser ind til opgaver i kommunerne.

Den kritik afvises af Nordjyllands Trafikselskab (NT) med henvisning til, at det er busfirmaerne selv, der skal sørge for, at deres busser er forsvarlige at køre i.

På Christiansborg understreger Socialdemokratiets trafikordfører Rasmus Prehn ligeledes, at den seneste tids afsløringer af busser i dårlig stand er vognmændenes ansvar.

- Men når det er sagt, så vil jeg gerne indrømme, at der er for stort fokus på, at vi kan få mere for de samme penge, siger han.

- Vi er nødt til at tænke mere på, at hvis prisen presses, risikerer det også at gå ud over kvaliteten, fortsætter Rasmus Prehn.

Han nævner sygehuse og rengøringssektoren som andre områder, hvor der fra politisk hold er for meget fokus på pris.

- Man kan blive nødsaget til at stille nogle kvalitetskrav i forhold til, hvor gammel bussen er, hvad den skal leve op til og så videre, og så må man betale den pris, det koster. Jeg tror, borgerne vil være enige i, at man ikke skal presse prisen så meget, at det går udover kvaliteten, siger Rasmus Prehn.

Også hos Dansk Folkeparti opfordrer man kommuner og regioner til at tage skeen i den anden hånd. Både når det gælder bremser og generel sikkerhed i busserne.

Det siger transport- og bygningsordfører Kim Christiansen:

- Kommunerne skal påtage sig et langt større ansvar i de her sager og sikre, at det er ordentlige busser, og at børnene kan spændes fast. Hvis kommunerne ikke selv kan finde ud af det, så er der den mulighed, at vi (i Folketinget red.) kan lave nogle retningslinjer for, hvordan sådan et udbudsmateriale skal være strikket sammen, siger han.

SAGEN KORT

  • Under sidste uges Dana Cup-fodboldturnering i Hjørring kontrollerede politiet de busser, der kørte børnene til og fra fodboldbanerne. 69 busser blev taget ud til tjek. Af dem blev 30 sendt til syn, mens 9 fik klippet pladerne på stedet.

  • Også til Spejdernes Lejr i Sønderborg blev der foretaget buskontrol. 33 busser blev udvalgt til kontrol heraf fik 1 bus inddraget pladerne, mens ti blev sendt til nyt syn.

  • Ved fodboldstævnet Vildbjerg Cup, der i disse dage finder sted nord for Herning, kontrollerer man også busserne. Torsdag - på stævnets første dag - blev 11 busser tjekket. Tre af dem blev sendt til nysyn, ingen busser fik klippet pladerne.