Mad og vin lokker kunderne til

Supermarkeder inviterer til arrangementer for at få flere betalende kunder i butikken.

Kunderne flokkes, når butikkerne inviterer til vinsmagning eller gourmetaftener. (Foto: © martin sylvest andersen, Scanpix)

Man vinder ikke kampen om kunderne med gode tilbud alene.

I forsøg på at lokke flere kunder til at svinge Dankortet, inviterer supermarkederne i stigende grad til gourmetaftener, fyrværkeriopvisninger og ølsmagning.

Kunde-arrangementer er i fremmarch, vurderer både brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd og detail-giganten Dansk Supermarked. Det er noget, kunderne efterspørger, fortæller underdirektør Jytte Tandrup fra De Samvirkende Købmænd.

- Selvfølgelig vil vi gerne give kunderne det, de vil have, men vi ser også en stigende tendens til, at butikkerne synes, det er sjovt at give kunderne de her oplevelser, siger hun.

Større tillid

Et af de supermarkeder, der inviterer kunderne til arrangementer, er Meny i Hjørring. Her kan en aften med ølsmagning nemt tiltrække 200 personer, og butikken har også holdt gourmetaften med god mad og portvin.

Meny i Hjørring holder mindst fire arrangementer om året, og der er planer om flere, fortæller butikkens vinmand, Jesper Hejlesen.

- Når kunderne hilser på og ser, hvad vi kan, får de også større tillid til det, vi sælger, siger han.