På det sociale medie TikTok breder en ny trend sig blandt børn og unge: Reklame for og salg af såkaldte 'puff bars'.
En puff bar er en engangs-e-cigaret, som skal smides ud efter et bestemt antal sug i e-cigaretten.
En video viser en bruger, der kalder sig 'Nicolai', stå i en park med en sort lædertaske fyldt med farverige Elf Bars, der indeholder store mængder nikotin og sælges med smage af vandmelon, banan eller mango.
En anden bruger holder åbningstilbud på samme type puff bar og opfordrer til at gennemføre handlen på Instagram. En tredje bruger sælger puff bars med 2.800 sug for 150 kroner.
Men e-cigaretter med smag er ulovlige i Danmark, og det er desuden ulovligt at sælge nogen former for nikotinprodukter til børn under 18 år.
Børn ned til 6. klasse har prøvet puff bars
På Tirsdalens Skole i Randers kender 14-årige Laura Poulsen alt til den nye dille.
Hun har aldrig selv brugt puff bars, men kender jævnaldrende, der gør, og er ikke i tvivl om, at det nye nikotinfænomen er blevet trendy blandt børn.
- Det er helt sikkert noget, vi ved eksisterer. Faktisk er der forholdsvis mange, der benytter sig af det. Jeg tror, at alle på min alder kender det, og det er let at få fat i, siger 14-årige Laura Poulsen fra 9. klasse på Tirsdalens Skole i Randers, hvor hun er formand for elevrådet.
Spørger man SSP-konsulent i Silkeborg Kommune Lærke Mogensen, så er hun også blevet opmærksom på, at der i den seneste tid er begyndt at dukke små farverige engangs-e-cigaretter op i de silkeborgensiske skoler. SSP-konsulenten har hørt om puff bars helt ned til 6. klasse.
SSP-konsulenten er bekymret for, at børn og unge ikke ved, hvor afhængige af nikotin, de risikerer at blive af de nye produkter.
- Min bekymring omkring de her e-cigaretter går jo på, at unge starter med at eksperimentere med det her produkt, som de måske kun har et begrænset kendskab til. Det indeholder store mængder af nikotin, som vi jo ved er skadeligt for de unges hjerner, siger SSP-konsulent Lærke Mogensen fra Silkeborg Kommune.
Mistanken om nikotinafhængighed bekræftes i en anden video på TikTok, hvor en ung har lagt en video op med teksten "Hvis bare jeg vidste, hvor addicted jeg ville blive til puffs".
'Et stykke legetøj, der smager af slik'
På Københavns Universitet sidder en forsker i tobaksforebyggelse med dybe panderynker over den nye trend.
Hun er ligesom Lærke Mogensen bekymret for, at puff bars i kulørte farver med smag af alt fra Fanta til fersken kan få unge til at glemme risikoen ved at begynde på produkterne.
- De fleste børn og unge har slet ingen fornemmelse af, hvad de har i hænderne, når de sidder med sådan et stykke legetøj, der smager af slik. Det er et stærkt afhængighedsskabende stof, der er i, siger professor i tobaksforebyggelse Charlotta Pisinger.
Charlotta Pisinger peger på, at mange forældres kendskab til puff bars er så begrænset, at børnene risikerer at få frit spil til at prøve den nye trend uden at blive opdaget.
- Der er meget få forældre og lærere, der kender det, og derfor er der måske også få, der italesætter det. Der dufter måske bare af tyggegummi, når man kommer ind, men så har de unge mennesker måske dampet på en e-cigaret med med tyggegummismag. Så der er en stor uvidenhed, og på den måde bliver børnene lokket ud i en afhængighed, som kan blive livslang, siger Charlotta Pisinger.
SSP-konsulent Lærke Mogensen vil nu oplyse børn og forældre mere om farerne ved puff bars.
- Som SSP-konsulent er jeg også bekymret for den kriminalisering, der er forbundet med produktet, fordi det jo er noget, man har besluttet, er ulovligt at handle i Danmark. Så når man ligesom får de her produkter i sin besiddelse, så er det jo sket en eller anden form for en kriminel handling, siger hun.