Regnen vælter ned over cementvarefabrikken ved Sælvigbugten på Samsø.
På den slidte, gulmalede bygning hænger et stort banner med skriften "Kunne du forestille dig et spahotel her?".
Den lokale grøntsagsproducent og direktør Søren Peter Kjeldahl slentrer rundt om bygningen og ned mod strandkanten, hvor blæsten pisker regn ind i hans ansigt.
Han er stor tilhænger af planerne om at bygge et strandhotel lige her og har derfor investeret for 50.000 kroner aktier i projektet.
- Det vil være godt for Samsø. Det kan give arbejdspladser og vil styrke helårsturismen, siger han.
Men Søren Peter Kjeldahl er for nylig kommet i tvivl om projektet.
Det skyldes, at Samsø Kommune har meddelt, at hotelprojektet tilsyneladende ikke har en landzonetilladelse, der ellers er blevet skiltet med.
- Det er lidt frustrerende, at man først melder ud, at nu er det hele på plads, og så passer det faktisk ikke. I hvert fald ikke i forhold til, hvad kommunen siger, siger Søren Peter Kjeldahl.
Landzonetilladelse og tre flueben
Det bæredygtige hotel med spaområde, vinkælder og 27 værelser er bagmand Lasse Kronholms store drøm, efter at han for mange år siden forelskede sig i Samsø.
Tilbage i efteråret meldte han ud, at der langt om længe ser ud til at være et gennembrud for projektet, og at de store sten er ryddet af vejen.
I et opslag på Facebook satte han flueben ved tre afgørende myndigheder i jagten på at realisere projektet: Samsø Kommune, Bolig- og Planstyrelsen og Kystdirektoratet.
På projektets hjemmeside fremgik det også, at en såkaldt landzonetilladelse var i hus.
- Så er det "bare" almindelig sagsbehandling "oppe på kommunen", for at det kan lykkes - for der er truffet politisk beslutning allerede. Ka man købe aktier i det fede projekt? Ja, det ka' man da!, lød det i Lasse Kronholms opslag.
Men højst opsigtsvækkende udsendte Samsø Kommune kort efter en pressemeddelelse, som går i rette med projektets udmelding og fastslår, at der ikke er givet nogen landzonetilladelse til projektet.
Den reaktion fra kommunen forstår Søren Peter Kjeldahl godt.
- Når der kommer så bastant en udmelding på projektets hjemmeside, kan jeg godt forstå, at kommunen sender en pressemeddelelse ud. Det er besynderligt det her, det synes jeg faktisk, siger han.
'Underlig mavefornemmelse'
I kommunalbestyrelsen på Samsø, der er helt med på ideen om et strandhotel ved Sælvigbugten, har forløbet sået alvorlig tvivl om projektet. Det fortæller det konservative byrådsmedlem Peter Askjær.
- Vi står lige nu i et vadested, hvor vi ikke ved, hvad vi skal gøre. Vi synes jo ikke, at projektet fremstår specielt troværdigt, siger han.
Som lokal aktionær i hotelprojektet sidder Søren Peter Kjeldal i øjeblikket med "en underlig fornemmelse i maven", som han udtrykker det.
- Det må jeg sige. Og det tror jeg også, at der er flere end mig, der gør, siger han og understreger igen, at det vil være godt for Samsø med et hotel lige her.
Ifølge Bolig- og planstyrelsen er der på nuværende tidspunkt kun givet en tilladelse til at opføre ti ferieboliger i de eksisterende bygninger på grunden ved Sælvigbugten - og altså ikke noget strandhotel.
I hotelprojektets materiale står der, at strandhotellet forventes at kunne være i drift i 2025.
- Jeg håber jo virkelig, at det her sted kan blive til gavn for Samsø, men om det bliver et helt strandhotel, kan jeg godt være i tvivl om, siger Søren Peter Kjeldahl.
Projektudvikler afviser
Projektudvikler Lasse Kronholm hævder, at Søren Peter Kjeldahl udtaler sig på den præmis, at opslaget på sociale medier og hotellets hjemmeside i efteråret er indgået i projektets markedsføring.
- Det har det ikke været, siger Lasse Kronholm, der afviser, at de tre flueben, han har sat ud for de afgørende myndigheder, kan forstås som, at han har fået de nødvendige tilladelser.
- Det var en opsummering af en proces og henviser ikke til tilladelser, men til nogle politiske beslutninger, en vurdering og en afgørelse. Det har ikke været på vores hjemmeside, efter at vi er begyndt at markedsføre det her salg af aktier, siger Lasse Kronholm.
Men kan du forstå, at nogen læser dine udmeldinger, uanset at du siger de ikke indgår i markedsføring, som at du har de nødvendige ting på plads til at bygge et strandhotel ved Sælvigbugten?
- Jeg kan godt forstå, at man kan misforstå en overskrift. Hvis man kun læser overskriften, kan jeg godt forstå, at man kan misforstå en overskrift og læse en masse ind i det. Det kan jeg godt forstå.
- Hvis man siger markedsføring, hører der en masse dokumenter til for, at man kan tegne aktier. I det materiale er der mere end overskrifter. Det består ikke af to overskrifter. Man skal have læst og forstået det materiale, siger Lasse Kronholm.
